Det har spekulerats om det sedan en tid tillbaka och nu gör Google slag i saken. Förutom att sökjätten ökar till fyra annonser överst på kommersiella sökningar, tar man samtidigt bort de traditionella textannonserna på höger sida.
Det hela har bekräftats av Google själva som säger att det enda som kommer att synas till höger är den så kallade PLA-boxen, Product Listing Ad, med produkter från Google Shopping. Något som innebär att Google Shopping kommer att bli en nyckelfaktor till lönsamma AdWords-kampanjer.
– Google Shopping är ett framgångskoncept från Google så det är logiskt att det kommer ges mer utrymme. Genom att ta bort sidoannonser blir det mindre brus på högersidan och det blir visuellt tydligare att se Google Shopping-annonserna, säger Karl Lindberg, sökexpert på AdRelevance.
Konkurrensen och priserna ökar
Karl Lindberg påpekar också att e-handlare bör lägga större resurser på att göra riktigt vassa Google Shopping-flöden och kampanjer. Samtidigt innebär det att mindre e-handlare blir de stora förlorarna då de inte har de ekonomiska muskler som krävs för att tävla med de större aktörerna.
– Topp-4 för vanliga AdWords-annonser blir viktigare och högst sannolikt också dyrare. Annonsplats fem och nedåt kommer synas nedanför det organiska vilket innebär låg klickfrekvens.
Det här innebär också att plats ett organiskt, hamnar på plats fem rent visuellt vid kommersiella sökningar. Vilket gör det än viktigare att hamna på förstaplatsen vid den typen av sökningar för att kunna driva mycket trafik, särskilt om Google Shopping syns samtidigt. Men varför gör då Google detta?
– Min tanke är att de självklart gör det för att tjäna mer pengar men samtidigt även vill förbättra användarupplevelsen. Utan sidoannonser blir det en renare look, Google Shopping-annonserna står ut mer och flertalet studier visar att textannonser på höger sida har en relativt låg klickfrekvens, säger Karl Lindberg.