ANNONS

Google skärper kraven och varnar med deadline: “E-handlare behöver agera”

Jobbigt mail som fått många att vända sig till experter
Expertens tips för att undvika att bli blockad.

Sök-och annonsjätten Google skärper nu kraven ytterligare gällande användarsamtycke. E-handlare som är aktiva med annonsering via Google kan nu få ett mejl från sökjätten där de kräver att man svarar inom 60 dagar, annars kommer åtgärder att tas.

Vi kan vidta åtgärder, genom att inaktivera personaliserade och icke-personaliserade annonser, remarketing och konverteringsspårningsfunktioner om policyöverträdelserna inte har åtgärdats inom 60 dagar. Vi uppmanar dig att åtgärda eventuella överträdelser så snart som möjligt för att undvika påverkan på dina tjänster, skriver Google.

I mejlet så ska Google specificera vilka sajter det gäller och det handlar alltså om att den tjänst man använder för samtycke på dessa inte verkar uppfylla Googles krav. Men det finns möjligheter att “överklaga”.

“Överväg att direkt byta”

De föreslagna åtgärderna är förstås inte önskvärda och lär förstöra annonseringen helt för de drabbade. Och det verkar vara allt fler som får denna varning.

Det har börjat komma in ett gäng förfrågningar till oss för hjälp och vägledning om detta. Förväntar mig att inkorgen och telefonen kommer gå varm under de närmaste dagarna, säger Karl Lindberg på byrån Adrelevance till Ehandel.

Han delger också sina tips på hur man bör agera på Googles mejl, som innefattar att fylla i ett formulär och be om en ny granskning.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se