Google Shopping testas just nu i Sverige med hjälp av e-handlare som till exempel Clas Ohlson som redan använder tjänsten i andra länder. Google Shoppping visar sig som en ruta med bilder bredvid eller över det vanliga sökresultatet på produktsökningar.
Tjänsten är dock mycket större än så och kan ses som den funktion som knyter samman hela Googles nätverk av tjänster riktade mot e-handlare. Det är även ett försök att ersätta prisjämförelsesidor.
Enligt rykten skall Google Shopping lanseras i Sverige under det fjärde kvartalet i år. Detta är en uppgift som Google inte vill bekräfta utan de säger sig inte ha något att kommunicera kring en lansering i dagsläget. De bekräftar dock att de börjat testa tjänsten på vissa sökningar i Sverige:
"We have begun a small test in Sweden and some users could now begin to see Product Listing Ads on their shopping-related queries on Google. Product Listing Ads are highly relevant ads that include rich product information directly in the ad itself - including product image, price, and merchant name."
Precis som Google säger så är det mycket innehållsrika annonser som tar en stark position i sökresultaten.
Ett exempel på hur det kan se ut (bild: Google)
"Gratis trafik" blir betald trafik
För att få listas i Google Shopping och ta del av de nya innehållsrika annonserna måste man betala för sig, och det ska fungera ungefär som med AdWords.
Googles trygghetsmärkning, Trusted Stores, är också en del av Google Shopping, tillsammans med en hel del andra tjänster. Och att dessa skulle följa en lansering av Google Shopping är nog ingen omöjlighet.
Google samlar nu sin arsenal av e-handelsrelaterade tjänster där spetsen och hävstången är när sökresultaten invaderas av produktbilder ifrån deras nya tjänst. När Google Shopping lanseras på bred front lär den organiska trafiken, ifrån produktsökningar, börja styras om och flöda in i Googles shoppingnätverk.