Tanken med den nya standard som går under namnet ”Customer Experience Digital Data Acquisition” är att göra det enklare att sätta upp en e-handelssajt. Det genom att ha en gemensam standard för produkter och kundinformation för att förenkla utbytet av uppgifter.
De företag som gått samman lämnade in sitt förslag till World Wide Web Consortium, W3C, i maj men först nu har man gått ut med det till allmän kännedom. I september hoppas man få klartecken för denna nya standard som ska förenkla e-handeln.
– Alla webbplatser som behöver samla in strukturerad data kan dra fördel av detta, även om e-handeln är den bransch som har störst nytta av den. Det är så mycket mer kommersiell strukturerad data på en e-handelssida, som till exempel vikt och färg på produkterna, säger Graham Cooke, vd för det Londonbaserade dataanalysföretaget Qubit.
Bra för utvecklingen
De specifikationer som ingår i standarden täcker bland annat produktkategorier, pris, valuta, rabattkuponger, betalnings- och leveransinformation, men även användarinformation som till exempel adress och användarnamn.
Tanken är att förenkla utbytet av uppgifter mellan olika webbtjänster som handlar med produkt- och kundinformation. En annan drivkraft har varit att att göra livet lättare för dem som startar en butik på nätet för första gången.
Om det finns ett standardiserat sätt för dem att ta itu med specifikationer som pris eller leveranser, så skulle det kunna innebära mindre arbete med att utveckla webbplatsen.
– För oss är det väldigt roligt att vi lyckats få så många företag att komma samman och enas om denna standard för sajters datastruktur. Vi vet alla vad standarder kan göra för utvecklingen, säger Graham Cooke.
Ett första utkast på standarden finns här hos W3C (.pdf).
Källa: Gigaom