ANNONS

Google lyfter slöjan - ger alla en djupare inblick i sökmotorn

Hoppas det kommer användarna till gagn.

ANNONS

Häromveckan så avslöjade Google att det var dags att släppa in användarna bakom kulisserna på den gigantiska sökmaskinen som företaget erbjuder. Det hela startade redan i februari när företaget rullade ut en ny funktion kallad “About This Result” (Om Detta Sökresultat).

Det var en liten popup-ruta som man kunde klicka fram på ett specifikt sökresultat för att få mer information om sidan, en funktion som först och främst testas i USA (som alltid). Rutan gav initialt en kort sammanfattning om sidan, om den var säker och en fullständig länk.

Nyligen avslöjade dock Google att planerna är mycket större för denna popup-ruta. Google utökar nu nämligen innehållet till att även inkludera varför just denna sida dök upp under din sökning. Google kommer att presentera vilka sökord som ledde till att sidan hittades och även relaterade sökord som Google själv valt att använda, som alltså ej ingick i den sökfråga du själv skrev in.

Ska hjälpa användarna att hitta rätt

Det ska även framgå om din geografiska plats varit delaktig i att sidan visats och eventuellt andra relevanta sidor som länkat till sidan och därmed bidragit till att den kommit med i resultatet. Vilket språk resultatet är i kan också bli relevant när Google rullar ut funktionen globalt, något som verkar vara på gång.

Detta är förstås mycket intressant information inte bara för eventuella SEO-intresserade utan även för användarna. Google hoppas nämligen att den nya informationsrutan kommer att användas för att förfina sökresultaten. I rutan ska användarna även kunna få upp tips på hur de kan förfina sina sökningar genom olika söktrick.

Om Detta Sökresultat visar sökare information om några av de viktigaste faktorer som används av Google Sök för att koppla resultat till deras frågor. Precis som dessa faktorer hjälper Google att avgöra om ett resultat kan vara relevant, kan de också hjälpa människor att bestämma vilket resultat som är användbart för dem, skriver sökjätten på en av sina bloggar.

LÄS ÄVEN: Google blir hårdare – ”en av de största uppdateringarna vi sett på länge”

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap