Sökgurun Matt Cutts meddelade igår via en av Googles bloggar att de kommer att titta närmare på hur webbsidor lägger upp sitt innehåll. Tanken är att straffa de sidor som har för mycket skit ovanför den information som besökaren faktiskt är ute efter. Främst handlar det om överdrivna annonser om vi tolkat inlägget rätt.
Normal användning av annonser ovanför innehållet skall inte påverkas men de som har stora block av annonser som trycker ner innehållet kommer att straffas:
"Denna algoritmförändring påverkar inte webbplatser som placerar annonser ovanför innehållet i en normal grad, men drabbar de webbplatser som går mycket längre för att ladda överdelen av sidan med annonser i en alltför hög grad eller som gör det svårt att hitta det ursprungliga innehållet på sidan.
Denna nya algoritmiska förbättring tenderar att påverka sajter där det bara finns en liten mängd synligt innehåll på överdelen av sidan eller där relevant innehåll ständigt trycks ner av stora block av annonser."
Algoritmändringen ska påverka mindre än en procent av sökresultaten globalt och den kommer att rullas ut detta år. Även om det inte är en stor förändring så är det en till sak man bör hålla koll på framöver. Frågan är givetvis hur de identifierar annonser. Gissningsvis kan sidor bli straffade bara innehållet råkar vara nedtryckt av olika element som Google inte anser vara relevanta.
Källa: google