ANNONS

Google introducerar A/B-testning i Analytics

Google introducerar A/B-testning i Analytics

Google har tidigare erbjudit testning och optimering av nätbutiker och andra webbsidor via verktyget Website Optimizer. Nu har de börjat flytta över funktioner ifrån denna fristående tjänst till Google Analytics, som många e-handlare förmodligen använder.

ANNONS

Google meddelar att den första augusti är sista dagen för Google Website Optimizer och att Analytics är platsen där du kommer att hitta testningsfunktionerna framöver. De ligger under avdelningen Innehåll och något som förmodligen kommer heta Experiment på svenska. Införandet av dessa nya testningsfunktioner kommer att rullas ut till alla Analytics-användare inom kort.

Ni ser en presentationsvideo av tjänsten här nedanför:

Vad vi förstår innehåller denna experiment-del i Analytics inte alla de funktioner som Website Optimizer har idag, t.ex. multivariata tester, men vi gissar att funktionerna kommer utökas med tiden.

Fördelen med denna nya A/B-testning i Analytics är givetvis att du har allt på samma ställe men även att du inte behöver göra några större ändringar i koden. Håll alltså utkik och se om ni fått tillgång till Content Experiments och börja A/B-testa via Analytics.

Källa: google

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap