I slutet av 2013 lanserades Google Shopping i Sverige, ett annonsformat som funnits i ett antal länder i flera år. En del av denna shoppingtjänst är Googles Product Listing Ads, och under 2014 lade man till produktbetyg till de annonserna i USA för att guida konsumenterna inför sina sök och köp.
Nu kommer dessa produktbetyg även att synas i Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Produktbetygen visas i form av stjärnor, samt en siffra som visar antalet recensioner, och kommer att baseras på en produkts data hämtat ifrån flera olika källor. Som exempelvis e-handlare, tredjepartsföretag och redaktionella sajter godkända av Google.
Ökad klickfrekvens
Enligt Google hjälper produktbetyg konsumenter att ta bättre köpbeslut innan de klickar, något som även driver mer kvalificerad trafik till återförsäljarna. Sedan USA-lanseringen i juli 2014 har man sett den genomsnittliga klickfrekvensen öka med fem procent på produkter som har betygsatts.
– Kunder letar efter produktvalidering genom recensioner och betyg. Att tillhandahålla denna information är värdefullt för våra kunder och ger Home Depot en konkurrensfördel på Google, säger Dave Abbott, vd för Home Depots onlinemarknadsföring.