ANNONS

Google har nästan 50 miljarder dollar i kassan

Google har nästan 50 miljarder dollar i kassan
ANNONS

I slutet pĂ¥ förra veckan släppte Google sina siffror för första kvartalet. Sökföretaget hade dĂ¥ en omsättning pĂ¥ 8,14 miljarder dollar vilket var strax under Wall Streets förväntningar pĂ¥ 8,15. Det skall samtidigt vara en ökning pĂ¥ ungefär 24 procent mot samma period föregĂ¥ende Ă¥r. Vinsten landade pĂ¥ 2,89 miljarder dollar.

Google meddelade ocksĂ¥ att de nu har 49,3 miljarder dollar i kassan. Detta är givetvis mycket pengar och som jämförelse kan nämnas att Apple har ungefär 100 miljarder dollar i sin kassa.

– Google hade ännu ett fantastiskt kvartal med en omsättningsökning pĂ¥ 24 procent Ă¥r-till-Ă¥r, säger Larry Page, VD pĂ¥ Google. Vi sĂ¥g ocksĂ¥ en enorm fart ifrĂ¥n de stora satsningar vi har gjort pĂ¥ produkter som Android, Chrome och YouTube. Vi är fortfarande i ett mycket tidigt skede gällande vad tekniken kan göra för att förbättra människors liv och vi har enorma möjligheter framöver. Det är en mycket spännande tid att vara pĂ¥ Google.

Larry Page berättade även att Google förbereder en aktiedelning med en ny klass av icke-röstberättigade aktier. Detta skall leda till att aktierna delas i tvĂ¥ delar (2-1). Tanken är att det ska bli enklare att dela ut aktier som t.ex. kompensation utan att pĂ¥verka Googles maktstruktur.

Det blir billigare att annonsera

Den genomsnittliga Cost-Per-Click (CPC) sjönk med 12 procent under första kvartalet, jämfört med Q1 2011, och med 6 procent jämfört med Q4 2011. Detta var enligt AllThingsD en större nedgĂ¥ng än analytiker hade förutspĂ¥tt.

Denna CPC skall tydligen ha sjunkigt även under sista kvartalet 2011, nĂ¥got som gjort analytiker oroliga. Google hade dock uppenbarligen ett bra kvartal och de säger att de växande mobila annonserna, som är billigare, är anledningen till minskningen. Larry säger även följande gällande CPCn:

– Om nĂ¥got sĂ¥ ger lägre CPC bättre avkastning pĂ¥ reklampengarna: det är en lägre kostnad därmed en bättre avkastning pĂ¥ investeringen för annonsörer.

 

Källa: Google

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se