ANNONS

Google gör hela webben till en nätbutik - med ett klick

Bill Ready, President of Commerce

Chrome, Lens och Shopping i en e-handelssymfoni.

ANNONS

Google smög igår ut en ganska stor nyhet under sin konferens Search On. Sökjätten planerar nämligen att göra hela webben till en e-handel. Det tycks hänga ihop med att de sedan en tid tillbaka gjort det gratis att vara med i Google Shopping.

Planen är att göra så att alla bilder som användaren ser när de surfar runt på webben ska bli identifierade. Och är det fråga om en produkt så visas aktuellt pris och en länk till passande nätbutik. Google använder sin Google Shopping-data och totalt ska man nu sitta på 24 miljarder produktlistningar.

Vi vet att inspiration kan slå till när som helst. Oavsett om det är en bild som du ser online, ett foto du sparade på din telefon eller något i den verkliga världen som lockar dig. Google Lens gör produkterna du ser direkt köpbara, skriver Googles handelschef Bill Ready.

Den nya funktionen, som kräver ett klick av användare för att aktivera på aktuell sida, kommer först till Googles mobila sökapp på iOS. Detta är dock ett första test för Google avslöjar nämligen att nästa steg är att ta funktionen till webbläsaren Chrome på desktop, vilket vi gissar innefattar många olika plattformar.

De som använder Chrome kommer alltså få möjligheten att identifiera alla produkter på en sida de tittar på, med köpbara länkar om de finns med i Google Shopping.

Chrome på mobilen verkar dock inte riktigt vara redo att göra hela webben köpbar. Där ska Google nu istället satsa på mer anpassade sökresultat när man söker efter till exempel modeprodukter.

När du till exempel söker efter "beskurna jackor" visar vi dig ett visuellt flöde av jackor i olika färger och stilar, tillsammans med annan användbar information som lokala butiker, stilguider och videor. Därifrån kan du enkelt filtrera din sökning efter stil, avdelning, märke och mer - och när du hittar något du gillar kan du kolla betyg, recensioner och till och med jämföra priser för att få det bästa erbjudandet.

En annan ny funktion är möjligheten för fysiska butiker att få sina lokala butikssaldon listade direkt i sökresultaten. Där kommer Google låta användarna filtrera på “i lager”.

Att visa tillgänglighet i butiken är särskilt värdefullt för små företag, vilket hjälper dem att locka nya lokala kunder.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se