I onsdags skrev vi om den spektakulära historien där Mr Borker hittar ett hål i Googles algoritmer. Han började använda negativ feedback som en nyckel till att hamna högt i Googles sökresultat. Vi var lite osäkra på om allt i berättelsen verkligen var sant men då det var New York Times som publicerat den så var det självklart nyhetsvärde.
Nu visar det sig att Google har svarat på artikeln i sin blogg och vad vi förstår så verkar det mesta vara sant. Google har nämligen, om vi läser mellan raderna, försökt eller funderat över att implementera en speciell algoritm efter artikeln publicerades i NY Times. Denna algoritm skulle titta på semantiken i de blogginlägg, kundbetyg och kommentarer som finns på Internet. Sedan skulle den väga "dåliga" inlänkar som negativa.
Detta angrepssätt fungerade dock inte då de inlänkar som gav Mr Borker länkkraft inte, främst, kom ifrån negativa bloggar och kundbetyg utan ifrån tidningsartiklar där de t.ex. skrev om att Mr Borkers butik blivit stämd. Språket i dessa nyheter var även neutralt, som det ofta är i tidningar, vilket gjorde en semantisk analys kraftlös. Google berättar också att de inte lyckats använda semantisk analys på ett bra sätt i sina sökresultat. Ett problem är t.ex. att om de värderade, semantiskt, negativa inlänkar lägre så skulle många politska frontfigurer inte synas i sökresultaten.
Två andra saker som Google funderat över, efter NY Times-artiklen, är att stänga av Mr Borker eller att visa negativa kommentarer vid hans länkar i sökresultaten. Båda dessa metoder övergavs dock då de inte löste problemet i stort. Vi vet även sedan gammalt att Google helst vill lösa allt via sin sökalgoritm.
Istället gjorde de något som vi tror att Google ofta gör när de hamnar i situationer där deras sökresultat blir dåligt. De försöker hitta alla sidor som hamnar i samma kategori, som exempelvis Mr Borkers butik, och sedan försöker de lära sin sökalgoritm att dessa sidor är dåliga och skall rankas ned. Google har detta att säga om sin algoritmjustering:
"Instead, in the last few days we developed an algorithmic solution which detects the merchant from the Times article along with hundreds of other merchants that, in our opinion, provide an extremely poor user experience. The algorithm we incorporated into our search rankings represents an initial solution to this issue, and Google users are now getting a better experience as a result."
Mr Borkers tid ser ut att vara över även om Google inte verkar ha täppt till sitt hål helt och hållet. Google gör dock justeringar på sin algoritm hela tiden. Det är en ständig utveckling och kamp mot dåliga sökresultat. Avslutningsvis har Google detta att säga:
"We can say with reasonable confidence that being bad to customers is bad for business on Google."
Ni kan läsa hela Googles svar här på deras officiella blogg.