Lensways grundare Daniel Mühlbach är inne på sin andra e-handelsresa. Under 2010 sålde han sin andel i Lensway och återinvesterade sedan i Footway. Nätskohandeln som nyligen köpte upp konkurrenten Heppo från CDON Group.
I en intervju med Dagens Industri varnar han för ett av de vanligaste, och ofta billigaste sättet för e-handlare att locka kunder till butiken.
– Google och prisjämförelsesajter äter upp dina marginaler. Företag som bara använder Google stannar i tillväxt och dör. På lång sikt ger tv-reklam mer tillbaka för pengarna, säger Daniel Mühlbach.
Bygger ingen varumärkeskännedom
Under 2012 tog Footway in sammanlagt 48 miljoner kronor i två olika nyemissioner. Pengarna skulle främst användas för att bredda sortimentet, men även för att öka marknadsföringen på den nordiska marknaden. Troligt är att inte en särskilt stor del gick till annonsering på Google.
– Google är ett gift för e-handeln. I det korta perspektivet är kostnaden för att få nya kunder mycket lägre via Google än med tv-reklam men du bygger ingen varumärkeskännedom och det går inte att bygga någon långsiktig försäljning på det sättet, säger Daniel Mühlbach.
Källa: DI