Riskkapitalisten Bill Gurley hävdade i ett föredrag om e-handel nyligen att Amazon lyckats med något som ingen tidigare gjort - att vara förstahandsvalet när en internetanvändare söker efter en produkt. Tidigare har Google varit det självklara sökvalet, men det har alltså ändrats nu, enligt Gurley, som i en artikel i Business Insider jämför Internet med en tratt. I den här trattern ligger Google högst upp, och kan således tjäna pengar på annonser för besökare som kommer förbi Google innan de når andra företagssidor.
- Under många år ansågs Google ha bästa möjliga affärsmodell eftersom de är i trattens topp. Fördelen med att vara på toppen är att man kan göra minsta möjliga arbete och ändå tjäna de största summorna, säger Bill Gurley.
"Amazon helt överlägset"
Men nu är saker och ting på väg att förändras, enligt Gurley. Mycket tack vare Amazons medlemskap, Amazon Prime som ger fri frakt och flera andra fördelar, väljer många nätkunder nu att gå direkt till Amazon, och då blir besöket på Google överflödigt. Det leder i sin tur till att Google kommer att förlora pengar, hävdar Gurley.
- Utmana någon som är Prime-medlem att näthandla och be dem sedan testa detsamma hos Google. Det kommer inte ens att vara i närheten. Upplevelsen med Amazon är helt överlägsen den med Google, säger Gurley.
Även om den exakta siffran inte är känd för allmänheten har flera tidigare analyser visat på att Amazon Prime i dagsläget har ungefär 50 miljoner medlemmar. Och Bill Gurley har svårt att se att Google skulle ha någon möjlighet att ta upp kampen mot e-handelsjätten, även om sökmotorn på sistone lanserat shoppingtjänsten Google Express.
- Google Express är inte uttänkt på ett optimalt sätt logistiskt. Jag har svårt att tro att det är optimerat på ett sätt som kommer att löna sig ekonomiskt, säger han.