Sökjätten Google kommer att försöka stötta små och medelstora företag genom att dela ut 340 miljoner dollar, runt 3,4 miljarder kronor, i annonskrediter.
Vi vill hjälpa till att lindra en del av kostnaderna för små och medelstora företag att hålla kontakten med sina kunder under denna utmanande tid. Därför ger vi ger våra små och medelstora företag världen över 340 miljoner dollar i annonskrediter, som kan användas när som helst fram till slutet av 2020 på våra Google Ads-plattformar, meddelar sökjätten.
Karl Lindberg på byrån AdRelevance, som jobbar med Google-annonsering åt flera stora e-handlare, var förstås intresserad av att få vet mer och ställde lite följdfrågor till sin kontaktperson hos Google. På frågan vilka som är berättigade svarar Google följande:
Google Ads-kunder med fokus på små och medelstora företag som har annonserat aktivt på Google sen 2019.
Exakt vad “små och medelstora företag” innebär ska man dock inte ha fått något svar på.
Kunder som är berättigade kommer få en notifiering om det inne i Google Ads-kontot nästkommande månader med information att de kvalificerat sig. Annonskrediten kommer appliceras i kontot.
Summan man får kommer att vara baserad på det man spenderat tidigare, så har du lagt ut mycket pengar på Google Ads så kan du alltså förvänta dig mer. Google meddelar att annonspengarna kommer att delas ut automatiskt från och med slutet av andra kvartalet 2020.