ANNONS

Google blir hårdare - "en av de största uppdateringarna vi sett på länge"

SEO-experten Magnus Bråth berättar om Googles senaste "core update"

“Förmodligen kommer många e-handlare behöva agera”.

ANNONS

"Ett helt pärlband" av uppdateringar. Så beskriver Magnus Bråth, medgrundare av SEO-byrån Brath, en förändring som Google genomförde vid månadsskiftet. Förändringen påverkar enligt Magnus Bråth brett och många ska de senaste veckorna ha tappat eller vunnit positioner i sökresultaten.

Det är en av de största uppdateringarna vi sett på länge, säger han i en video om händelsen.

Det är svårt att veta exakt, Google är ju alltid lite luddiga med vad som gäller i en uppdatering och man behöver dra sina egna slutsatser utifrån vad man kan se i sökresultaten.

Undvik click-baiting

I videon framgår det att förändringen är en så kallad “core update”, det vill säga en större nyhet. Men det som gäller verkar snarast vara att Google bestämt sig för att trycka hårdare på regler som egentligen gällt en längre tid.

I videon presenterar Magnus Bråth vilka förändringar som har skett och ger samtidigt sina bästa tips för hur man ska tackla dem. Råden är baserade på en guide som Google släppte redan 2011 och som sökjätten också hänvisat till i samband med den nya uppdateringen.

Och det handlar om flera saker. Ett exempel är att Google nu verkar gå hårdare åt så kallad click-baiting. Rubriken och texten måste helt enkelt hänga ihop och det ska framgå vad som är textens syfte. Är det till exempel en guide där besökaren får veta mer eller är det en plats där man kan köpa en produkt? Sådant måste framgå redan i rubriken.

En annan faktor att ta hänsyn till är att man inte ska lova mer än man håller.

Man bör undvika att skriva att det är den fullständiga guiden till SEO om det inte är den fullständiga guiden utan ett kortare stycke som beskriver SEO, exemplifierar Magnus Bråth.

"Ett nollsummespel"

I övrigt gäller det att undvika ett överdrivet användande av vissa nyckelord, “aggressiva länkar” samt stavfel och grammatiska fel. Bråth varnar också för att använda komplicerade ord och svår meningsuppbyggnad samt att kopiera texter från andra sidor. Använder man en källa är det viktigt att länka till den och det rekommenderas att man har en tydlig avsändare till texten i fråga.

Vi vände oss till Magnus för att få mer information.

Så det här började alltså gälla den 1 juli?

Den största av effekterna ser vi 1:a juli men det har hoppat och studsat lite redan veckorna innan. Dels tar det ett tag för Google att rulla ut sådana här förändringar, dels har det varit ett helt litet pärlband av uppdateringar.

Vilka företag påverkas? Alla?

Det påverkar i princip alla sajter i alla sökresultat även om alla kanske inte ser förändringar. Sökresultat är ett nollsummespel, när någon förlorar vinner någon annan eftersom det finns ett visst antal platser på sidan att fylla. Det är svårt för oss att i dag uppskatta exakt hur stor andel av sökresultaten eller sajter som påverkats men min bild är att fler e-handlare har påverkats, både positivt och negativt, än andelen som inte påverkats.

Viktigt att kunna sitt ämne

Magnus Bråth delar bilden av att förändringarna rör faktorer som varit viktiga även tidigare.

Det har skett svängningar liknande dessa vid ett flertal tillfällen under de senaste åren. Nu blev det extra starkt däremot och förmodligen kommer många e-handlare behöva agera nu om de inte gjort det tidigare.

Magnus Bråth skickar med tre frågor som han bedömer att alla som vill placera sig högt i sökresultaten bör ställa sig själva: Ger sajten en substantiell eller komplett beskrivning av ämnet? Ger rubriken och titeln en bra beskrivning av innehållet? Verkar varje sida på sajten få uppmärksamhet eller verkar innehållet vara massproducerat?

Är det något av råden som det är extra viktigt att inte slarva med?

Det finns helt klart tips som är viktigare än andra och det finns också tips som är mer lätta att åtgärda. Till exempel är det viktigt att själv som person vara en auktoritet på ämnet, det kan däremot vara svårt att göra något åt snabbt. Att ha en byline på all text på sajten med namn, titel och kontaktuppgifter borde vara en enklare åtgärd.

SEO-byrån Brath ägs till största delen av LRF Media, som också står bakom Ehandel.

LÄS ÄVEN: Experten om Googles nyheter: "En bild säger mer än tusen ord"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se