ANNONS

Google Analytics är mycket populärt både hos stora och små E-handlare

Google Analytics är mycket populärt både hos stora och små E-handlare
ANNONS

Analysföretaget Internet Intelligence har analyserat alla svenska e-handlare som är anslutna till Trygg E-handel. Deras analys visar bland annat att 274 av 324 sajter använder Google Analytics som sitt statistik- och analysverktyg. Detta motsvarar 85 procent av alla Trygg E-handel-anslutna butiker. På andra plats kommer SiteCatalyst, från Adobe, med endast 4 procent av butikerna.

Att majoriteten av e-handlarna använder Analytics är givetvis inte någon nyhet för oss. Något som är intressant är dock hur brett spektrum av marknaden som Google innehar gällande webbsideanalys. Vad vi tänker på då är det faktum att även de riktigt stora, i relation, e-handlare som t.ex. Cdon, Clas Ohlson, Siba, Tretti, Haléns, Apoteket och Komplett även de använder Google Analytics. Detta samtidigt som vi vet att även de allra minsta e-handlarna också utnyttjar Analytics.

Med tanke på skillnaderna mellan de e-handelsplattformar och affärssystem som de stora aktörerna använder, jämfört med de plattformar och verktyg som de små använder, är det ganska intressant att båda sidor har samma statistikverktyg. Att ett stort företag som Adobe inte lyckats sno större del av kakan än 4 procent visar på Googles styrka. Då är vi medvetna om att Adobe förmodligen tar ordentligt betalt för sitt verktyg.

Gratis smakar förmodligen bäst även för de riktigt stora. Eller varför betala för något när det kan vara gratis? Tomas Magnusson på Internet Intelligence har även en annan teori:

- Den utbredda användningen av Google Analytics kan vara ett tecken på att webbanalys fortfarande är ett relativt outforskat område inom svensk e-handel. Att man via Google Analytics endast har tillgång till aggregerad data, och därmed inte kan koppla ihop det med sitt övriga kund- och transaktionsdata, upplevs tydligen inte som en begränsning ännu.

Att hela sex procent av nätbutikerna saknar ett statistikverktyg, enligt Internet Intelligence analys, är också intressant. Vem klarar sig utan ett webbanalysverktyg i dagens e-handel?

Källa (press)

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap