ANNONS

Golfklubborna byttes mot regnkläder: “Stor påverkan”

Evelina Galli med AI-genererat regn

Regnkläder säljer som smör i solsken.

ANNONS

Sommaren har inte varit speciellt fantastisk vädermässigt och tydligen har vädret även satt djupa spår i e-handeln. Näthandeln har alltid varit känslig för vädret och nu berättar Klarnaägda Pricerunner att de sett ett tydligt avtryck i vad som handlats online den senaste tiden.

Årets sommar bjöd på en av de blötaste avslutningarna på länge. Under början av augusti svepte ovädret Hans in över landet, som resulterade i såväl översvämningar som blixtnedslagsrekord, skriver Pricerunner.

Och vad handlade svenskarna då?

Regnkläder, regn- och vindmätare och gummistövlar är bara några av produkterna som bytte ut tidigare storsäljare som golfklubbor och luftkonditionering på topplistan. Andelen klick på paraplyer till exempel steg hela 116 procent mot föregående vecka.

Andra produkter som flugit av de digitala hyllorna är avfuktare.

Att världsläget och andra yttre faktorer kan ha stundtals överraskande stor påverkan på e-handeln är inget nytt. Under pandemin toppade hemtest för Covid19 topplistorna så fort nya restriktioner presenterades, och i samband med Rysslands invasion av Ukraina sålde vevradioapparater och stormkök slut överallt, säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på PriceRunner.

Även i juli, som inte heller var en fantastisk månad, så klickades det hej vilt på regnkläder av olika slag.

Jämfört med samma månad i fjol har populariteten på regnrelaterade produkter gått upp i juli månad. Framför allt är det regnkläder som svenskarna klickat hem. Under första veckan i augusti fick regnbyxor 50 procent fler klick än under hela juli.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se