Tidigare i morse rapporterade vi att outdoorvarumärket för barn Isbjörn of Sweden anställer en färsk e-handelschef i samband med en ny storsatsning på sin e-handelsverksamhet.
LÄS ÄVEN: De krossar 30 miljoner – Ny e-handelschef ska göra dem globala
Bolaget grundades för cirka 15 år sedan och har sedan start varit grossister. Ord som hållbarhet, kvalitet och miljötänk har alltid varit centrala för varumärket, men det är inte förrän på senare tid marknaden har börjat använda dessa uttryck och konsumenterna prioritera dessa värden.
Jag tror att pandemin har påskyndat den här utvecklingen ytterligare. Man lever lite annorlunda nu. Man är mer utomhus, man värderar saker som håller, man kanske har förändrat sitt sätt eller beteende när man ska konsumera produkter. Kvalitet, hållbarhet, giftfritt, klimatförändringen - människor ser på hållbarhet på ett annat sätt nu och den förändringen har gått så himla snabbt. Så nu ligger vi rätt i tiden, vårt produkterbjudande är det som folk vill ha, säger Maria Frykman Forsberg, vd på Isbjörn Of Sweden, till Ehandel.
Isbjörns-team består idag av nio personer och huvudkontoret ligger i Stockholm, men varumärket har växt på en global marknad. Bolaget har ett brutet räkenskapsår som börjar sista april och slutar första maj, så om en månad stänger varumärket räkenskapsåret 2020.
Vi lägger ett fantastiskt år bakom oss. Det har varit det bästa året någonsin, trots pandemin, säger Maria.
Den här hösten, vintern och våren har gått som tåget. Vi stänger på plus, kraftigt. Som det ser ut nu, med en månad kvar, kommer vi att omsätta 30 miljoner kronor och visa ett resultat på 4,5 miljoner kronor, motsvarande EBITDA 15 procent.
Som ett grossistbaserat varumärke har återförsäljarledet varit bolagets huvudsakliga försäljningskanal, men Isbjörn of Sweden har haft en sajt "liggandes" i några år. I samband med pandemins utveckling började företagets nätbutik att öka och så bestämde sig företaget för att börja satsa.
Vi värderar våra återförsäljare väldigt mycket. De är vår främsta distributionskanal, och det kommer de att fortsätta vara, men vi kommer parallellt att satsa på vår e-handelskanal nu, som alla varumärken gör idag. Det handlar om att stå stadigt på två ben, i en väldigt föränderlig värld. Retailmarknaden är under konstant konstruktion, så vi känner att det är viktigt för oss att stå på två ben.
Hur ser ni på fördelningen mellan återförsäljare och er egen e-handel på sikt?
Så mycket som vi växer nu, i Skandinavien, USA och Tyskland, så tror vi att återförsäljarna kommer att stå för en större andel även längre fram. Men på fem års sikt kan vi nog säga att vår e-handel och våra återförsäljare kommer att stå för 50 procent var av vår totala omsättning. Det är en alldeles möjlig och rimlig fördelning.
Ni stänger 2020 om bara några veckor. Hur ser utsikten för 2021 ut?
Våra förorder, alltså våra återförsäljares planerade och inbokade order till hösten, har ökat med 30 procent mot hur de såg ut förra året. 2021 som ligger framför oss nu, ser verkligen jättebra ut, säger Maria Frykman Forsberg och avslutar med:
Eftersom det ser ut som att marknaden har hunnit ifatt det erbjudandet som vi har, så känns det som att vi kan ”surfa på den vågen”. The sky is the limit. Det som känns fantastiskt nu är att vi inte längre pratar pris på produkterna, utan om värdena vi erbjuder. Det är dit vi hela tiden har velat komma. Det är jättekul.