Vi är jättenöjda med hur allt har fungerat och responsen har varit väldigt positiv, säger Peter Smersfeldt, marknadschef på Askås.
E-handelsleverantören Askås från värmländska Säffle har sedan 2009 bjudit in kunder, partners och föreläsare till en dag fylld av samtal, inspiration och framtidsspaningar.
Eventet arrangeras med två års intervall och det har växt och utvecklats för varje år. 17 oktober var det dags för 2019 års upplaga av Askås e-handelsdag.
Huvudsyftet med e-handelsdagen är att ge våra kunder ett tillfälle att inspireras och utvecklas. Den här gången satsade vi mer än någonsin på att hitta bra föreläsare och locka till oss relevanta utställare, säger Peter Smersfeldt.
Föreläsningsprogrammet inleddes på förmiddagen med en inspirerande halvtimme, levererad av entreprenören och investeraren Alexander Hars. En gång grundare av rabatt-sajten Let’s deal och i dag kund till Askås och VD för bolaget Alva som säljer exklusiva, ekologiska och Fairtrade-certifierade sängkläder. Mer om Alva - Klicka här
Betalningsleverantören DIBS by Nets var guldsponsor till eventet den här gången. Detta innebar bland annat att DIBS e-handelsexpert Patrik Müller tog hand om en av föreläsningarna från teaterscenen i Medborgarhuset i Säffle.
Vid sidan av ögonöppnande spaningar berättade Patrik Müller om det stundande namnbytet för bolaget. 12 december försvinner DIBS och bolagets tjänster kommer därefter att levereras under moderbolaget Nets namn.
45 lanserade kunder
Peter Smersfeldt höll en egen presentation från Askås efter lunch. Han berättade bland annat att 11 nya medarbetare har anställts och att 45 nya kunder har lanserats sedan hösten 2017 då det var e-handelsdag förra gången. En rejäl blick framåt mot Askås 10 gjordes också.
Vi lanserar nästa och den tionde versionen av vår plattform inom kort. Från och med Askås 10 har vår e-handelsplattform globalt stöd för alla länder och språk. Vi släpper även en helt ny funktion, Askås Content Editor, som ger våra kunder möjlighet att själva ta full kontroll över sin startsida och olika landningssidor.
Anders Borg avslutade
Engagerande Karin Zingmark föreläste om kommunikation i en digital värld innan Anders Borg avslutade talarprogrammet på torsdag eftermiddag.
Artificiell intelligens, en bromsande tillväxt och möjligheter och utmaningar för e-handlare de närmaste åren var något av det som fick plats i Borgs fullmatade föreläsning.
Det var energigivande att delta på Askås e-handelsdag. Många spännande företag, en stark framtidstro och en öppen atmosfär, säger Anders Borg.
Askås grundare och VD Jonas Askås sammanfattar e-handelsdagen på ett liknande sätt.
Årets event var det bästa hittills. Jag tror vi alla fick med oss intressanta tankar, bland annat hur Alexander Hars pratade om hållbarhet, hur Karin Zingmark tog upp vikten av tydlighet i kommunikationen och hur Anders Borg ser på vår roll i en global växande marknad, säger Jonas Askås.