E-handlaren Nudient, som säljer mobilskal, har haft en närmast explosionsartad tillväxt sedan starten för ett par år sedan. År 2020 gick företaget från 5 till 40 miljoner kronor i omsättning, och nu står det klart att den starka tillväxten fortsatte förra året. Då ökade Nudient sin försäljning med 130 procent, vilket innebar att man kom upp i en total omsättning på cirka 85 miljoner.
Nudients e-handel står för 75 procent av den globala försäljningen och man sålde till strax över 40 olika marknader under förra året, säger vd:n Pontus Krusing i ett pressmeddelande.
Nudients framgångar kan kopplas till dels försäljning på en rad marknader, och dels samarbeten med flertalet kända personer. Det senaste tiden har företaget samarbetat med bland andra Omar Rudberg från TV-serien Young Royals och designern Jesper Ståhl. Hittills har de sålt en miljon produkter.
Vi är väldigt glada över att återigen leverera ett år med tillväxt på över 100 procent. Inte minst är det kul att se att Tyskland under året gick om Sverige som vår största marknad. För 2022 växlar vi upp ytterligare med flera spännande produktsläpp och mängder av både varumärkes- och influencersamarbeten, säger Pontus Krusing till Ehandel.
Nudient grundades 2016 av barndomsvännerna Pontus Krusing, Max Andersson och Vidar Sjöqvist. Deras företag genomförde nyligen en kapitalrunda som resulterade i 13 färska miljoner. Bland investerarna finns bland andra Strongers grundare Juri Gendelman och Noel Abdayem, som grundat The Humble Co.
LÄS ÄVEN: Från 5 till 40 miljoner på ett år - nu satsar uppstickaren globalt