Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Global expansion ska få koncernen att lyfta: "Kan bättre"

Magnus Skoglund, vd på Online Brands sår frö utomlands
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

"Det ska sägas att vi inte är nöjda".

ANNONS

Online Brands klämde till med en stark inledning av 2023. Årets andra kvartal gick däremot något trögare för e-handelskoncernen, med bolag som Trendcarpet, Hatshop, Kitchenlab, Bread & Boxers och Nordic Kidswear i portföljen.

LÄS ÄVEN: Han vill köpa fler e-handlare – tar in över 20 miljoner

Under morgonen släpptes siffrorna för perioden och där står det klart att koncernens omsättning under kvartalet uppgick till 59,2 miljoner kronor. Att jämföra med 59,4 miljoner i fjol.

Andra kvartalet präglades av många segrar i den egna e-handeln och med en stark försäljningsökning i flera av våra vertikaler, skriver Magnus Skoglund, Online Brands VD, i en kommentar.

Samtidigt hade koncernens största bolag Trendcarpet övergående försäljningspåverkande utmaningar under kvartalets två första månader. Trots det nådde gruppen en nettoomsättning under andra kvartalet i linje med föregående år.

Global expansion

Tar vi en titt på de sista raderna uppgick det redovisade ebitda-resultatet till 2,0 miljoner kronor (-1,0) medan det justerade ebitda-resultatet blev 2,5 miljoner (2,3). Periodens resultat landade på -5,2 miljoner kronor (-4,3).

Det ska sägas att vi inte är nöjda med det andra kvartalet i sin helhet. Mycket arbete har gjorts, men vi kan bättre. Gläntar vi på dörren till tredje kvartalet ser vi att den positiva utvecklingen i försäljningen från slutet av andra kvartalet följer med in i början av det tredje, kommenterar Magnus Skoglund.

Och här nämner han bland annat att Kitchenlabs globala expansion färdigställdes under det andra kvartalet. En e-handel som står för en lejonpart av koncernens totala omsättning.

Redan månad två ser vi att försäljningen från lanseringen i Europa uppgår till 30 procent av den totala e-handelsomsättningen. Det är glädjande att se att vår modell bevisas, med geografisk expansion som ett viktigt ben i tillväxtresan framåt för våra bolag.

Med investeringar tagna under första halvåret inom strategiska områden känner jag en stark tilltro till att vi är väl positionerade på intäkts- och kostnadssidan inför en spännande höst och vinter för våra dotterbolag.

LÄS ÄVEN: Kitchenlab tar förlust på över 4 miljoner – storsatsar på e-handeln

Dela artikeln: