GleSYS till Emeet med tips och tricks inför årets hetaste köpfest

GleSYS till Emeet med tips och tricks inför årets hetaste köpfest
Petter Knutsson, marknadschef GleSYS

Årets huvudpartner hjälper e-handlarna när de behöver det som mest.

I samarbete med Ehandel.se Event genomför vi vid utvalda tillfällen intervjuer med partners.

Med både Black Friday och julhandeln i snart antågande har hostingbolaget Glesys, som bistår många av Sveriges e-handlare, fullt upp. Bolagets e-handelskunder har i många fall valt att skala upp ordentligt inför de kommande shoppinghögtiderna.

- Vi jobbar med många e-handlare som har sin viktigaste shoppinghögtid under Black Friday. Och det är klart att om du har storinvesterat i en kampanj inför Black Friday så måste ju tekniken bara fungera, säger Glesys marknadschef Petter Knutsson till Ehandel.se.

Får nya kunder från webbhotell

För att slippa sajter som ligger nere eller är långsamma när det är som allra viktigast att de levererar, har Glesys flera möjligheter att bidra med till e-handlarna. Man kan till exempel själv justera sin prestanda - och alltså få mer serverkapacitet - vid tillfälliga trafiktoppar. Eller så kan man som e-handelsföretag ha sin sajt på flera servrar, ett alternativ som främst används av större butiker.

- Vi rekommenderar att man väljer en leverantör som har prestandan att hantera de här topparna. Det vi ser nu är att e-handlare som tidigare har haft sina sajter hos webbhotell nu väljer att skala upp, säger Petter Knutsson, och fortsätter:

- Många av dem vi hjälper har valt att anlita oss för att slippa hantera tekniken själva.

Nattpersonal fick en lugn Black Friday

Om e-handelssverige under 2017 möttes av en del rapporter om att Black Friday höll på att tappa i styrka, så är det inget som Glesys har märkt av. Företaget ser tvärt om framför sig att Black Friday 2018 kommer att bli större än någonsin tidigare.

- Våra kunder storsatsar, det märks verkligen, säger Petter Knutsson.

Hur gick Black Friday för er förra året?

- Vi hade 100 procent upptid under Black Friday förra året. Sen är det ju också så att e-handlarens plattform, som till exempel Magento eller WordPress, också måste fungera och det styr inte vi över. Men för vår del blev det en mycket lyckad Black Friday förra året, säger Petter Knutsson, och tillägger att Glesys förra året för säkerhets skull hade laddat upp med personal som till stor del fick sitta sysslolös hela natten, eftersom allt fungerade smidigt ändå.

"Jättestor efterfrågan på cloudtjänster"

Glesys kundföretag har kommit att uppskatta möjligheten att få kontinuerlig rådgivning eller tips inför shoppingpeakar, då allt som sagt måste fungera fläckfritt.

- Några kunder vill gärna förbereda sig lite extra, och då ser vi till att hjälpa dem med det.

Under det senaste året har Glesys - som enligt Ehandelsindex är hostingleverantör till över 40 procent av Sveriges Magento-butiker - stadigt utökat antalet e-handelskunder, och företaget arbetar kontinuerligt med att stärka sitt erbjudande till dem.

Många av dem som kommer till hostingbolaget från olika webbhotell har valt att genomföra flytten just för att få bättre hjälp och tillgång till olika kringtjänster.

- Så vi blir starkare inom systemförvaltning, som det kallas. Och sen ser vi en jättestor efterfrågan på cloudtjänster generellt, det är många som vill ha sin server i molnet.

Och att hjälpa kunderna är även det upplägg som står i fokus när Glesys kommer till e-handelskonferensen Emeet i Göteborg den 13 september. Glesys har i flera års tid medverkat vid Emeet i både Sverige och Finland, och är med som huvudpartner till årets Göteborgs-Emeet.

Lovar bredd på Emeet

Petter Knutsson berättar att företaget uppskattar mixen av nya och mer etablerade e-handlare som Emeet brukar bjuda på.

- I och med att vi har många e-handlare som kunder är det ett tillfälle för oss att lära oss mer om vad de behöver samtidigt som vi kan berätta mer om vad vi kan erbjuda.

I vanlig Emeet-anda får de medverkande partnerföretagen hålla i en session under dagen. På Glesys session kan deltagarna se fram emot tips och råd på hur man kan säkra sin verksamhet online.

- Och då handlar det både om prestanda som är aktuellt inför Black Friday, och om domäner och cybersäkerhet, som till exempel hur man kan drabbas av överbelastningsattacker, säger Petter Knutsson, och avslutar:

- Vi ska hålla det brett, för det handlar om så mycket mer än bara teknik. Säkerhet är väl så viktigt.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se