ANNONS

Glädjesiffror: "Enormt uppsving för e-handeln"

Svensk
Karin Johansson är vd på Svensk Handel.
Svensk Handel

"Svenskars köpbeteende har förändrats."

ANNONS

Handlarna är optimistiska. Och ser ljust på Black Friday och julhandeln. Framtidstron växer inom två av tre delbranscher. Partihandeln ligger dock kvar på en oförändrad, men relativt hög nivå. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för november.

Det är glädjande att svenska handlare, trots långa och svåra månader i ryggen samt fraktproblematik, ser fortsatt återhämtning och ljust på framtiden. Vi står inför handelns viktigaste försäljningsperioder och kan konstatera att de flesta ändå känner sig trygga i att de kommer ha tillräckligt mycket varor på hyllorna, kommenterar Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Näthandeln lockar

E-handelns framtidstro uppges ha varit stark under pandemin. Och framtidsindikatorn landar på 115,8. Det är en ökning med 2,8 enheter från föregående månad. Indikatorn ligger därmed fortsatt över den neutrala nivån. Men även över 2019 års nivå.

Svenskars köpbeteende har förändrats i och med pandemin och allt fler har introducerats till näthandel. Snart väntar Black Friday som brukar ge ett enormt uppsving för e-handeln, säger Karin Johansson.

Framtidsindikatorn för partihandeln i november är oförändrad på 108,5. Delbranschen är därmed fortsatt på en hög nivå. Enligt Svensk Handel är det ett styrkebesked givet de globala fraktproblemen.

LÄS ÄVEN: Skyhöga fraktpriser slår hårt mot handeln – ”Lite utrymme för höjda priser”

David Gustavsson
david@ehandel.se