Köpkraften och shoppingviljan återvänder med besked, visar den senaste Konsumentkompassen från Prisjakt. Under årets tredje kvartal ökar köpkraften ordentligt till 6,7, att jämföra med 6,2 under andra kvartalet. Det är också den starkaste noteringen sedan Q2 2022.
Snittbudgeten för fysiska varor, alltså hur mycket konsumenterna planerar att handla för under kvartalet, ökar den också. Här med 7 procent, till 10 632 kronor, jämfört med samma period förra året.
Läget är på väg att ljusna när svenskarnas ekonomiska förutsättningar äntligen stärks. Att se en så pass mycket högre köpkraft bäddar bra för årets sista shoppingintensiva kvartal, som ju är extra viktigt för handeln, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt, i en kommentar.
Lite extra glädjande för e-handlarna är att konsumenterna främst planerar att spendera den där budgeten online. Över 1 000 konsumenter fick frågan var de ska handla under Q3 och 46 procent svarade i onlinebutiker. På andra plats kom köpcenter/galleria med 43 procent, medan Stadscentrum knep tredjeplatsen. Dessutom planerar hela 25 procent att shoppa på loppis i sommar.
"Mobila köp ökar under sommaren"
Så hur lockar man som e-handlare de köpsugna konsumenterna i värmen? Det har Sofia Söderqvist, marknads- och kommunikationschef på Apotek Hjärtat, svaret på.
Det är viktigt, att precis som vanligt, hålla bra priser, ha snabba leveranser och vara relevanta i sitt kunderbjudande. Mobila köp ökar under sommaren så ha en mobilvänlig sajt, säger hon i rapporten och fortsätter:
Smidig checkout med alternativ som möter flera behov: prisvärda, snabba, och så vidare. Det är också viktigt att ha bra synlighet i alla kanaler på produkter med hög efterfrågan under sommaren. Se även till att anpassa produktnärvaro efter väder. Viktigt att förstå hur sökintentionerna svänger efter säsong och vara snabb på bollen kopplat till saker som händer i omvärlden.