Nu kommer det glädjande nyheter för e-handlare. Svenskarna tillbringar otroligt mycket tid på nätet. Det visar en ny studie från nätverksleverantören NordVPN.
Men vi tar det från början. Under en vanlig vecka tillbringar svenskar knappt 45 timmar på internet, vilket motsvarar nästan två heldagar. Det är hela 97,5 dagar om året.
I dag lever vi en stor del av våra liv online, allt från att göra betalningar till att tillhandahålla underhållning för oss själva med tv-program och spel. Och det är därför vi bör ägna särskild uppmärksamhet åt cyberhot online, kommenterar Daniel Markuson, expert på digital integritet hos NordVPN.
Och av dessa 45 timmar per vecka går 17 timmar åt till att arbeta, medan de återstående 28 timmarna ägnas åt diverse aktiviteter. Så hur många år blir det under en hel livstid? Jo, så mycket som 22 år i snitt. Jämfört med medellivslängden, som i Sverige är 83 år, är det mer än en fjärdedel av en svensks genomsnittliga medellivslängd.
Vad är det då som vi lägger mest tid på?
Jo, den största delen av svenskarnas tid per vecka, sju timmar och 27 minuter, går åt till att scrolla genom sociala medier. Som jämförelse strömmar vi tv-program och filmer på streamingtjänster som Nteflix och Amazon i, i genomsnitt, 6 timmar och 51 minuter.
Ytterligare 5 timmar och 17 minuter i veckan ägnar vi åt att lyssna på musik på strömningstjänster. Och i snitt 2 timmar och 44 minuter tittar vi på videor på exempelvis Youtube.
Hur många timmar vi e-handlar förtäljer dock inte rapporten. Men att nätet är rätt plats att vara på även för handeln är uppenbart.