Köpcentrumet Giraffen, i Kalmar, har hamnat i trubbel efter ett sponsrat Instagram-inlägg. Inlägget i fråga har anmälts av en privatperson och innehåller inte några halvnakna kvinnor, vilket annars oftast är fallet, på inlägg som fällts av Reklamombudmannen (RO).
En sexuell anspelning
Denna gång är det snarare utformningen av annonsen och leveransen i kombination med inläggstexten som pekats ut som “omodern och smutsig”. Giraffen skrev bland annat detta i själva inlägget “I vårt köpcentrum hittar ni allt från mascara till mellanmjölk”.
Bilden på en öppen kvinnomun symboliserar istället tydligt och starkt en sexuell anspelning vilket är ett konstigt sätt att marknadsföra mascara och mellanmjölk som bildtexten säger. Den här typen av sexistisk reklam känns fruktansvärt omodern och smutsig, förmedlar anmälaren till RO.
Giraffen meddelar att de tycker om att få reaktioner på sin marknadsföring.
Syftet med kampanjen var att visa att på Giraffen kan man hitta allt man kan önska, från smink till mode, sport, mediciner, mat med mera, lyder annonsörens yttrande.
Ville visa sin bredd
Gällande inläggets text svarar köpcentrumet följande:
Med texten i annonsen vill annonsören visa sin bredd. Mascara – klar koppling till ett sminkat kvinnoansikte – ”allt från mascara till mellanmjölk”. Här vill annonsören tillsammans med bilden på ett nysminkat kvinnoansikte väcka nyfikenhet till att komma in till Giraffen Köpcentrum eller till Giraffens hemsida.
Saknar samband med mascara, mellanmjölk & köpcentrum
Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner dock inte kopplingarna till köpcentrum.
Opinionsnämnden konstaterar att framställningen fokuserar på en kvinnas läppar på ett sätt som gör att hon framställs som ett sexobjekt. Bilden av kvinnans läppar saknar samband med både mascara, mellanmjölk och ett köpcentrum generellt och är därför nedvärderande. Reklamen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler.