När Ginza i våras gjorde om sin sajt drogs den med en del barnsjukdomar. De fick även ta emot en del kritik för sökfunktionen som företaget Adeptic låg bakom, och som tydligen fick följa med från de gamla designen.
Nu tar man nya tag och ska med Apptus "digitala säljare", Apptus eSales göra sin e-handel till en personlig upplevelse.
Med den nya sökfunktionen kommer kunderna få bättre sökresultat vid produktsökningar, samt tips om annan musik eller filmer de kan tänkas uppskatta. Det ska också bli enklare att hitta på sajten, som dessutom ska vara så smart att den vet vad som passar kunden innan den själv kommit på att fråga.
– Vi såg över olika leverantörer som erbjuder sök- och rekommendationslösningar innan vi valde Apptus som kom till att bli ett självklart val. Ingen av de andra leverantörer som vi hade i åtanke kunde erbjuda en enhetlig lösning, samt är Apptus eSales enkelt att få på plats med kort implementeringstid. Vi ser fram emot att kunna gå live inför julhandeln och erbjuda våra kunder en skräddarsydd shoppingupplevelse, säger Johan Sävenstrand, IT-ansvarig på Ginza.
Tjänsten lanseras i november
Apptus eSales håller koll på vad kunden har sökt efter tidigare och vad kunden kan tänkas uppskatta, baserat på vad kunden söker, klickar på och adderar till varukorgen. Med det hoppas Ginza kunna erbjuda sina kunder bättre och mer relevanta produktpresentationer.
– Vi är den enda svenska e-handelslösningen som kan individanpassa kundupplevelsen precis på samma sätt som en duktig och erfaren säljare i en fysisk butik. Köpupplevelsen på Ginza avgörs efter vem köparen är och vilka rekommendationer han eller hon vill ha. Det är större sannolikhet att kunden återkommer om den får en bra upplevelse. När kunden trivs med sin upplevelse stannar den längre än tänkt och köper ofta fler varor än avsett från början, säger Michael Mokhberi, vd på Apptus.
Lanseringen sker nu i mitten av november men man är inte orolig över att få den nya tjänsten ”up and running” i tid.
– Det kan vara lite tajt men vi kör dubbelt över julhelgen och styr trafiken till det som funkar bäst, säger Johan Sävenstrand.
Normalt ökar Ginzas omsättning under julhandeln med 250 procent, en procentsats som man tror kommer att öka markant i år med hjälp av Apptus eSales i butiken.
Källa: Press