När de flesta företag jobbar med omni handlar det om att den fysiska butiken ska flyta ihop med nätbutiken. Sociala medier finns oftast till för att öka varumärkeskännedom och samarbeten med influencers på sociala medier ska bidra till fler köp.
Nu meddelar Gina Tricot att de, som många andra bolag, satsar på sin omnikanal. Men modekedjan har tänkt om och har anpassat sitt offline-utrymme till att gynna sociala medier och sin online-verksamhet.
I september förra året lanserade företaget ett helt nytt butikskoncept i Stockholm, och i höst öppnas fyra sådana butiker till i Stockholm, Malmö, Helsinki och Köpenhamn.
Det nya konceptet handlar om butiker som är "Instagram-vänliga" med stora speglar och specialdesignade möbler som ska ge känslan av ett stort och lyxigt omklädningsrum.
Vårt mål är att optimera alla aspekter av butiken och vad den kan leverera. Butikens storlek, plats, lönsamhet och marknadssituation har vi noggrant övervägt, säger Joachim Modigh, tillförordnad vd på Gina Tricot, i ett pressmeddelande.
Gina Tricots strategi är bland annat att öka frekvensen för online-shopping. Under de senaste åren har vi omorganiserat många delar av vår verksamhet och organisation, samtidigt som vi anpassade våra butiker utifrån kundernas behov.
Konceptbutiken i Stockholm