ANNONS

Gina Tricot om kampanjen med Bianca Ingrosso: "Tar fullt ansvar"

Bianca Ingrosso (skärmdump Youtube / Bianca Ingross)
ANNONS

Med Bianca Ingrosso som ambassadör spred Gina Tricot budskapet om sitt hållbarhetsinitiativ. Nu anklagas de för greenwashing.

I fyra större kampanjer, mellan maj 2022 och mars 2023, spred Bianca Ingrosso budskapet om Gina Tricots hållbarhetsinitiativ. I kampanjerna, som skedde under tiden då influencern var ambassadör för modevarumärket, utlovades bland annat en helt egen skog fylld med bikupor. Men en granskning av SVT visar att det aldrig blev någon skog. Däremot gick troligen miljontals kronor till influencern som marknadsförde den. 

Kampanjen håller inte vad den lovar

Skogen, som fick namnet Gina Tricot Forest, skulle ligga i Danmark och marknadsfördes som företagets egen. Men sanningen är att det handlar om en skog som ägs av 150 privatpersoner och över 20 företag. Enligt SVT:s granskning står Gina Tricot endast bakom drygt 500 träd, vilket enligt FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation inte är att räkna som en skog.

De utlovade bikuporna uppgick till två stycken kupor, som företaget betalade för under två år. Efter granskningen har företaget förlängt betalningen för bikuporna med ett år.

Formuleringen är olycklig. Vi skulle ha formulerat oss annorlunda och har snubblat här, säger Rebecca Watkins, global hållbarhetschef på Gina Tricot till SVT.

Enligt Rebecca Watkins har man gjort flera förändringar i sitt hållbarhetsarbete de senaste två åren och skulle inte ha uttryckt sig på samma sätt idag. 

Skogen i sig visste vi hela tiden inte bara skulle tillhöra Gina Tricot. Att vi var en del av den, och här tar vi med oss att det blev otydligt, säger hon.

Kan ha tjänat miljoner på samarbetet

Enligt SVT:s granskning betalade Gina Tricot 80 000 kronor för träden och 28 000 kronor för bikuporna. Man uppmanade också kunderna att lägga till 10 kronor vid sina köp, för att stötta investeringen i fler bikupor. Samtidigt bedömer Ida Nilsson, en kommunikationskonsult med över 20 års erfarenhet inom marknadsföring, att prislappen för ambassadörskapet var betydligt större.

Hon är Sveriges största influencer. Jag uppskattar att hon fått mellan 5 och 10 miljoner kronor, säger Ida Nilsson, kommunikationskonsult.

Samtidigt säger Ida Nilsson att kritiken främst bör riktas mot företaget, även om det Bianca Ingrosso sagt i kampanjerna inte stämmer.

Skuldfrågan är alltid svår. Som influencer har man alltid ett ansvar eftersom man når många. Men störst ansvar har alltid företaget.

Gina Tricot har under dagen uttalat sig i ett pressmeddelande, där de tar på sig hela skuldfrågan.

I kampanjen användes formuleringen ”Gina Tricot Forest”. Med facit i hand kan vi konstatera att antalet träd som finansierades av Gina Tricot inte uppfyller den vetenskapliga definitionen av begreppet skog. Vi kunde istället sagt “del av en skog” eller “bidrag till en skog”. Initiativet bidrar till att binda koldioxid och inte minskade utsläpp av koldioxid som nämndes i kampanjen, säger de och fortsätter:

Gina Tricot tar fullt ansvar för hur kampanjen kommunicerades och vill även poängtera att den influencer som frontade kampanjen inte bär något ansvar för informationsinnehållet.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se