ANNONS

Gina Tricot lämnar jättemarknad: "Situationen är ohållbar"

Ted Boman, vd på Gina Tricot

35 tjänster sägs upp.

ANNONS

Gina Tricot drar sig tillbaka från den tyska marknaden. Anledningen uppges vara att man på så sätt kommer att "stärka koncernens framtida konkurrenskraft".

Strategin är att behålla Gina Tricots position som ett ledande modeföretag med butiker på företagets kärnmarknader Sverige, Norge, Finland och Danmark och samtidigt öka takten i den digitala e-handeln, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Företagets verksamhet i Tyskland ska ha påverkats av "nya marknadsförhållanden som förändras i allt snabbare takt". Gina Tricot har försökt rädda bolaget med bland annat sparprogram, förhandlingar med hyresvärdar samt genom att anpassa sortiment och marknadsföringen till marknaden lokalt.

De negativa effekterna av Covid-19-pandemin påverkade emellertid den tyska verksamheten väsentligt. Mot denna bakgrund beslutade styrelsen för Gina Tricot att stoppa försäljningen via de tyska butikerna. Gina Tricot tog detta steg också för att skydda verksamheten på Gina Tricots största marknader.

Butiksnätverket i Tyskland har drivits via Gina Tricots dotterbolag. Beslutet innebär att nio butiker i landet kommer att stängas för gott, vilket påverkar 35 fastanställda som kommer att avskedas. Fackförhandlingar pågår.

LÄS ÄVEN: E-handelsprofilen ny vd för Gina Tricot: ”Oerhört glad”

Gina Tricot kommer dock att fortsätta vara tillgängligt för de tyska kunderna via modeföretagets e-handel, i vilken man även kommer att investera.

Under en lång period har Tyskland visat en nedåtgående trend. Dessutom har den snabba spridningen av coronaviruset haft konsekvenser för detaljhandelsvärlden, och tyvärr har detta gjort situationen i det tyska företaget ohållbart. Trots ett stort antal åtgärder har trenden inte vänt, säger Ted Boman, vd på Gina Tricot, i ett pressmeddelande.

Nu har styrelsen för Gina Tricot beslutat att stoppa distributionen av produkter via vårt tyska butiksnätverk. Ledningen av det tyska dotterbolaget har informerats om detta och vi förväntar oss att de nu kommer att vidta nödvändiga åtgärder för en insolvent likvidation. Samtidigt vidtar vi också åtgärder för att anpassa resten av organisationen till den aktuella situationen. Dessa åtgärder hjälper till att säkerställa en fortsatt position som ett ledande modeföretag med butiker på kärnmarknaderna och samtidigt öka takten för digital handel i Europa.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se