Återkommande betalningar är ett växande fenomen. Inte minst inom e-handeln där det också drivs på av den senaste tidens ökande antal prenumerationstjänster på nätet.
Även om betaltjänster som Klarna också stödjer återkommande betalningar, och i grunden är mer lämpade för det än exempelvis kort, så är det kortbranschen som drivit på kring möjligheterna med att ta betalt återkommande. DIBS gick bland annat ut med möjligheterna kring recurring payments för några år sedan och fenomenet var redan då populärt utomlands.
Denna artikel handlar dock inte om återkommande betalningar i sig. Det är idag många betalbolag som erbjuder denna möjlighet. Utan det vi tänkte ta upp är två funktioner som, vad vi förstår, också funnits ett antal år men som nu verkar få en bredare användning.
Möt framtiden i VAU och ABU
Dessa tjänster heter Visa Account Updater och Mastercard Automatic Billing Updater, eller VAU och ABU för er som gillar förkortningar. Funktioner som gör att en e-handlare automatiskt kan få ta del av kunders nya kort. Betalkort går ju som vi alla vet ut vid ett visst datum. Syftet bakom utgångsdatumet, eller giltighetstiden, är bland annat att minska bedrägerier men även andra anledningar som att byta ut slitna kort eller ompröva en kund.
Ett utgångsdatum synkar dock inte alls bra med e-handel. Kundkonton slutar fungera då korten gått ut och speciellt återkommande betalningar lider av att kortet man vill dra pengar ifrån inte längre fungerar.
I takt med att kortbolagen får konkurrens av nya betalbolag så behöver de minska friktionen kring att använda kort på nätet, och i butik för den delen. Vi har fått se tjänster som MasterPass och Visa V.me som helt enkelt lagrar korten i en digital plånbok för att enkelt kunna handla med dem på nätet utan att behöva ha kortet på hand. Vad vi kunnat utläsa slutar dock korten i dessa plånböcker också att fungera när giltighetstiden passerat.
E-handlare får nytt kort innan kunden
Stora e-handlare som exempelvis Amazon har dock börjat utnyttja tjänster som Visa Account Updater. Vilket betyder att de får kundens nya kort innan det gamla går ut. I vissa fall innan kunden ens fått hem det nya fysiska kortet.
Detta kan dock leda till upprörda kunder som är vana vid hur det gamla systemet fungerar. I The Guardian skriver kolumnisten Anna Tims om hur hon blivit mäkta förvånad över hur Amazon kunde ha hennes nya kort utan att hon lagt in det själv. E-handlarens kundtjänst sägs också ha varit omedveten om den nya funktionen som automatiskt får in de nya uppgifterna. Likaså banken som utfärdat kortet ska ha varit okunnig på området.
"En fantastisk tjänst"
Vad vi kan se har dock Visa Account Updater funnits sedan 2012, men då kanske främst i USA. Vi frågade Patrik Müller, e-handelsexpert hos betalbolaget DIBS, om de har stöd för denna funktion.
- Nej vi har inte stöd för det. De nordiska inlösarna använder inte den tjänsten, säger Patrik Müller.
Patrik berättar samtidigt att de försöker få till ett avtal direkt med kortbolagen för att kunna använda dessa tjänster.
- Vi håller på att titta på om vi kan koppla upp oss direkt mot Visa och Mastercard för att lösa detta. Det är ju en fantastisk tjänst, säger Patrik Müller.
När utgångsdatumet inte längre spelar någon roll och korten alltmer ligger i en digital plånbok undrar man förstås om korten egentligen fyller en så stor funktion längre. Det viktiga är ju dock att e-handlare kan ta betalt av kunden och att friktionen vid köp är minimal, vilket kortbolagen uppenbarligen jobbar för.
I USA måste alla vara med
Enligt det globala betalbolaget Adyen så är tjänsterna för automatisk uppdatering av betalkortsinformation tillgängliga i USA, Stobritannien, Irland, Italien och Grekland.
Kortbolagen ökar även sina krav på att banker och andra kortutgivare ska stödja funktionerna i VAU och ABU. I USA är det obligatoriskt att man som utfärdare är med i programmen och håller kortuppgifterna uppdaterade, detta sedan oktober 2016.
Vi kan alltså räkna med att allt fler börjar använda automatisk uppdatering av kortinformation framöver, samtidigt som Visa och Mastercard lär utöka till fler länder under 2017.