Vi har tidigare skrivit om Gillarea.se och hur rea-sidorna förökar sig som kaniner. Nu vill Gilla Rea dock prata om tjänsten Pinterest, som vi skrivit om här. De ställer frågan om Pinterest är e-handlarnas våta dröm och i vår artikel berättar vi hur tjänsten kan vara det för vissa e-handlare.
Gilla Rea samlar nedsatta varor ifrån andra e-handlare och försöker driva försäljning åt dessa. Den digitala anslagstavlan, Pinterest, skall ha omfamnats av Gilla Rea i slutet på 2011:
– Vi la märke till Pinterest i slutet av 2011 och provade för att se hur det fungerade. När vi såg hur Pinterest gick från 800.000 dagliga användare i början av Januari till 2 miljoner på en månad fick vi verkligen upp ögonen för tjänsten. Våra användare är först och främst kvinnor så vi såg det som en fantastik möjlighet att träffa vår målgrupp. Pinterest är otroligt vanebildande och efter att ha använt det aktivt i en dryg vecka beslöt vi oss för att bygga in tjänsten i Gilla Rea, säger Joakim Christoffersson, initiativtagare till Gilla Rea.
Gilla Rea vill förstås driva mycket trafik till webbutikerna och de ser alltså Pinterest som en bra tjänst för att locka till sig kunder i rätt målgrupp. De har en egen kanal på Pinterest och där lägger de inte endast upp produktbilder utan även lite roliga bilder:
En av Gilla Rea:s Pins på Pinterest
– Vi har en kanal på Pinterest där vi dagligen lägger upp bilder på reavaror vi tycker förtjänar lite extra fokus och vi har också byggt in den så kallade ‘Pin it’-knappen med alla våra länkade reavaror på Gilla Rea. När du klickar på 'Pin it' från Gilla Rea dyker Pinterest-rutan upp på skärmen och vi har i förväg fyllt i information om den vara som användaren vill ‘pinna’. Än så länge får vi mest återkoppling från amerikanska användare men vi kan se att fler och fler svenskar börjar använda tjänsten, berättar Joakim.
Gilla Rea är inte ensamma om att satsa på Pinterest även om svenskarna, och svenska e-handlare, inte tagit till sig tjänsten ännu. Magnus Lundin som driver lampbutiken Uttaget.se berättar hur de ser stor potential i Pinterest:
– På Uttaget kommer vi att satsa på Pinterest, då vi dels har en perfekt tjänst (designlampor) för målgruppen, men också för att vi som företag är "först på bollen". Där har vi en plattform som ingen av våra konkurrenter ens känner till, och än mindre vet hur de ska använda, samt en användarbas (om än liten idag) som vi ensamt kan bygga relation med.
Vi har inte börjat pusha för det än (förutom pins på varenda produktbild), men när vi gör det inför tiotusentals besökare kommer vi att få en del underlag, säger Magnus (källa)
För att se hur Gilla Rea jobbar med Pinterest tar ni er till deras anslagstavla. Vill ni se hur användare "pinnar" saker ifrån olika nätbutiker skriver ni in till exempel Pinterest.com/source/Nelly.com eller Magnus Lundins nätbutik Pinterest.com/source/Uttaget.se.
Källa: press
Relaterade nyheter:
En digital anslagstavla E-handlare bör känna till