Lösningen finns i Sverige och Finland - planen är att ta det internationellt inom kort.
Gigapay går in i ett samarbete med Fintech-bolaget Zimpler för att erbjuda influencers och content creators möjligheten till direkta och därmed snabbare utbetalningar. Tjänsten ska även omfatta korttidsanställda och enskilda näringsidkare och finns nu tillgänglig i Sverige och Finland.
Vårt samarbete med Zimpler kommer att ge Gigapays användare bästa möjliga service och funktioner, vilket gör det möjligt för alla, såväl egenföretagare, att få tillgång till direkta utbetalningar utan att behöva använda sig av och förlita sig på traditionell fakturering, säger Raiha Buchanan, vd och medgrundare av Gigapay i ett pressmeddelande.
16,4 miljarder USD räknar man att tillväxten globalt kommer landa på inom segmentet influencer-marketing under 2022. Men även om direkta utbetalningar varit möjligt tidigare, har egenföretagare behövt vänta femton dagar på att pengarna ska nå deras konton. Något Gigapay nu ser en möjlighet att förändra tillsammans med Zimpler.
För oss är enkelhet allt. Vi vill att människor, oavsett anställningsform, ska ha en sömlös och enkel upplevelse när det gäller arbetsersättning och utbetalning, säger Catrine Rhenberg, Head of Partnership på Zimpler.
Några av de företag som använder tjänsten i dagsläget är Society Icon, Gigatal och INCA.