"Influencers får betalt på mindre än 90 sekunder".
Idag har Gigapay, som hjälper influencers med bland annat fakturering och bokföring, all anledning att fira. Bolaget meddelar nämligen att omsättningen har vuxit med 170 procent under 2022, och landar på över 51 miljoner kronor.
Detta har man lyckats med eftersom Gigapay har, under förra året, sett över sina tjänster och gjort vissa förändringar som resulterade i den starka intäktsökningen. Man har även gått från att finnas på två till över 50 marknader under det senaste halvåret.
LÄS ÄVEN: Detta tjänar svenska influencers per inlägg – vi avslöjar siffrorna
De förändringar som man har implementerat gäller bland annat en automatisering av influencers onboarding, samt en automatiserad och förenklad lösning för företag som vill betala kreatörer.
Varumärken rapporterar en avkastning på 11 euro för varje euro som spenderas på influencer marketing, och att de förväntas spendera nära 1 biljon euro på digital marknadsföring fram till 2030. Det är dock oroande att många företag fortfarande hanterar tusentals fakturor manuellt, vilket leder till ett ökat slöseri med tid och resurser.
För att lösa detta problem erbjuder Gigapay en lösning som kan effektivisera den här processen för företag. Genom vårt API kan vi kombinera tusentals kreatörsutbetalningar till en enda faktura per valuta. Och från kreatörernas sida tar det mindre än 90 sekunder att få betalt, säger Raiha Buchanan, vd för Gigapay, i ett pressmeddelande.
Nu fäster bolaget blicken framåt och menar att de kommande tre åren "kommer att bli ännu bättre".
Vi ser stort intresse från byråer, marknadsplatser och varumärken runt om i Europa. Många varumärken flyttar sin marknadsföringsbudget till influencersamarbeten. De flesta är missnöjda med sina nuvarande utbetalningsprocesser och är ute efter en mer skalbar lösning. I huvudsak letar de efter ett bättre sätt att betala sina kreatörer. Så vi är glada över att kunna hjälpa dem med det, säger Raiha Buchanan.
Svenska aktörer som krokat arm med Gigapay är bland annat Nelly, Inca (GroupM), Cure Media och Adrecord.