Proteinbolaget fortsätter sin framfart i Norden. Förra året omsatte de 270 miljoner, och med tolv lönsamma år i ryggen ser 2024 ut att fortsätta i samma spår. En nyhet för i år är inträdet i Norge som gjordes med hjälp av AI till en bråkdel av kostnaden. Vi vände oss till företagets vd och medgrundare Mårten Åkeson för att höra mer om satsningen.
Ni tog Proteinbolaget utanför Sveriges gränser första gången i januari 2021, till Finland. Hur var inträdet i Norge i jämförelse?
Då var lanseringskostnaden över en halv miljon kronor. Sedan dess har teknologins framsteg skapat helt andra förutsättningar för expansion till nya marknader. Vi tog Proteinbolaget till Norge med hjälp av ett egenbyggt script i ChatGPT som automatiserade hela processen och översatte webshopen till norska. Att gå in i Norge blev därför extremt kostnadseffektivt i jämförelse, säger Mårten Åkeson.
Siktet inställt på Europa
Efter två lyckade expansioner till grannländerna står fler marknader på tur.
Framtidsutsikterna ser onekligen spännande ut. Proteinbolaget jobbar idag med tre av de stora megatrenderna: AI, hållbarhet och hälsa. Inom fem år är vår ambition att vi ska gå utanför Norden och växa i Europa både genom organisk tillväxt och förvärv.
Vad fokuserar ni mest på just nu?
Under 2024–2025 kommer vi lägga störst fokus på ökad lönsamhet. Satsningen i Norge har redan betalat av sig, och från lärdomarna av förra expansionen till Finland har vi en marknadsföringsstrategi med bättre kostnadskontroll. Utöver detta sköts även vår kundtjänst på svenska och finska till stor del av OnlineFactory.