ANNONS

Gekås vd om Costcos intåg: "Kommer ta en del av marknaden"

Patrik Levin, vd på Gekås

Ser på nya konkurrenten med ro.

ANNONS

Amerikanska lågprisvaruhuset Costco Wholeseale lanserar sin första butik i Sverige hösten 2022. Då ska man ta upp kampen med aktörer som ÖoB, Rusta, Dollarstore och Gekås, även om samtliga har sin egen variant på lågpriskonceptet.

Det verkar heller inte finnas någon större oro där ute på marknaden över de nya konkurrenterna som letat sig över från andra sidan pölen. Men på Gekås räknar man i alla fall att de kommer att göra avtryck.

Det är klart att både Amazon och Costco kommer att ta en del av marknaden även i Sverige, det är väl tydligt hur de har lyckats i de länder som de finns i idag. Dock så ser jag Gekås Ullared som något annat som har växt fram tillsammans med våra kunder över tid. En verksamhet med en fantastisk historia som fortsätter att fokusera på låga priser och förgylla besöket med vår destinationsutveckling, säger Patrik Levin, vd på Gekås, till Ehandel.

Vilka ser ni som den potentiellt största konkurrenten över tid, Amazon eller Costco?

Det är svårt att svara på. Båda är duktiga inom sitt område.

Lågprismarknaden är stark i Sverige och växer hela tiden. Det verkar alltså inte bara röra sig om en tillfällig trend. Tvärtom tar den en allt större del av detaljhandelskakan. Och det är den de amerikanska jättarna nu vill vara med och mumsa i sig.

Är du förvånad över att det dyker upp starka utländska aktörer som tar upp kampen, snarare än att det dyker upp fler inhemska?

Nej, det är jag väl inte. Både Costco och Amazon har vi ju förväntat oss under en tid.

Amazon, som lanserade sin svenska sajt i höstas, har så här långt inte lyckats göra något större avtryck. Samtidigt har man haft fullt sjå med att få felaktiga översättningar och produktsidor rätt.

Testar marknaden

Costco i sin tur inleder sin vistelse här med en butik i Täby i Stockholm och verkar vilja testa marknaden innan man gör några större drag. Så kanske är det inte så konstigt att de redan etablerade aktörerna verkar ta deras ankomst med ro.

Hur nära följer ni utvecklingen kring de här aktörerna på den svenska marknaden?

Än så länge inte jättemycket, men det kan ju ändra sig över tid, säger Patrik Levin.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap