Efter de senaste dagarnas diskussioner om PostNords statistik, står det i varje fall klart att alla inte bryr sig om att lämna in synpunkter bara för att de är missnöjda. Enligt det nystartade företaget Uckyou.com är det i själva verket bara fyra procent som klagar när de har fått problem med ett företag.
Nu har Uckyou lanserat en mobilsida där missnöjda kunder kan klaga på företag genom att ge dem en symbol med en hand som räcker finger. när företaget har svarat personen dyker det upp en symbol där en hand formar ett halvt hjärta och när kunden är nöjd med svaret som han eller hon fått dyker den andra handen upp och hjärtat blir helt. Företaget får automatiskt information om klagomålen bland annat via mailen.
- Syftet är att förenkla för konsumenter att framföra klagomål. Samt att göra företagen bättre, säger Ivan Daza, grundare och VD för Uckyou.com.
Rolig rebus ger utlopp för känslor
När ett företag uckas, som Uckyou kallar det när man klagar, skapas en sida för det företaget. Där kan kunderna ta del av företagens svarsstatistik och dessutom få en uppfattning om hur nöjda kunderna har blivit med svaren de har fått.
Uckyou kallar sig själv “världens kaxigaste kundtjänst” och har förstås en koppling mellan namnet och klagomålssymbolen med ett uppsträckt långfinger.
- Appikonen som även utgör företagets logotyp kan med fördel placeras bredvid Facebook-appen för att bilda en rolig rebus som även syftar till att ge utlopp för folks känslor när de är besvikna på företag som de vill klaga på, säger Ivan Daza.
Uckyou har hittills testats i några veckor och ska enligt företaget under den tiden ha fått god respons.