ANNONS

Gasen i botten hos Motorsweden

Gasen i botten hos Motorsweden
Julia Noack och Mikael Andersson på Motorsweden
Ehandel.se/Michell Grönlund

Vi har träffat den framgångsrika e-handlaren som rullar fram på vågen.

ANNONS

I skånska Åstorp, utanför Helsingborg, finns en e-handlare som bokstavligen haft gasen i botten under de senaste åren. Motorsweden är ett av de ledande svenska företagen inom mopedbranschen, men säljer även andra motorfordon. Motorsweden är dessutom ett av företagets "två ben", det andra är Swebike, som säljer fordn till återförsäljare runt om i landet.

År 2012 omsatte företaget 26 miljoner kronor. År 2016, från vilket den senaste siffran är, hade summan ökat till över 64 miljoner.

Har femdubblat omsättningen

Bolaget har funnits sedan 2005 och sedan 2008 har omsättningen femdubblats. Så vad är hemligheten?

- Vi har cirka 10 000 produkter i sortimentet. Mycket är reservdelar och om något går sönder, eller om man bara vill fräscha upp sitt fordon, så ska man kunna hitta det man behöver hos oss, säger företagets vd Mikael Andersson och tillägger:

- Dessutom behöver vi ha ett stort sortiment. Om du ska handla på Zalando så tänker du att du tar tröjan, strumporna och något mer. Men du köper inte ett par bromsklossar och tänker “äh, handtaget kanske går sönder imorgon, så jag tar ett sånt med, när jag ändå håller på”. Hos oss handlar kunderna bara precis det de behöver och vi kan inte sälja på dem en extra hjälm när de redan har en, exempelvis. 

Mikael Andersson är vd på Motorsweden och berättar att företaget konkurrerar med Peugeot om platsen som Sveriges största säljare av mopeder.

Har löst last mile-problemet

En annan sak som Motorsweden har satsat på för att kunna erbjuda kunderna bästa service, är att de har löst problemet med att få försändelserna av mopeder ända hem till kundens dörr, alltså den så kallade “last mile”-leveransen.

- Mopederna som folk beställer på nätet kommer direkt från tillverkaren, så de är kompletta, testade och klara när de levereras av DHL. Det enda man behöver göra som kund är att lyfta av emballaget och efter det är det 99 av 100 som kan starta sin moped direkt. Någon enstaka kan behöva lite vägledning av kundtjänsten, säger Mikael Andersson.

Jag tänker att det finns en gammal myt som säger att man aldrig köper exempelvis en bil utan att ha provkört den och att detta då även skulle gälla andra motorfordon. Vad tänker du om det?

- Den inställningen är borta. Det gäller inte bara oss, utan även den traditionella bilbranschen. Jag var på en föreläsning med Volovs vd nyligen och han berättade att den första serien av deras nya bil sålde i 2000 exemplar på nätet, inom loppet av två dygn. Dessa bilar levererades då till någon av Volvos många återförsäljare och kunderna kunde hämta dem där. Det funkade alldeles utmärkt.

De mopeder som Motorsweden skickar tar ofta mycket plats och hittills har det aldrig hänt att något har försvunnit på posten. Märket Viarelli är Motorswedens eget märke, men företaget är också återförsäljare för vissa andra märken.


Förutom butiken och lagret finns även en packningsstation och en verkstad i lokalerna.

Skickar ofta till Finland

Motorsweden säljer dock inte bara sina produkter inom Sverige.

- Det är ganska vanligt att vi skickar både mopeder och tillbehör till Finland, exempelvis, berättar Mikael Andersson.

Hur ser konkurrensen för er del ut där?

- Där finns konkurrenter, precis som på alla andra ställen, men Finland har en mindre befolkning och de är inte så snabba på att anamma näthandeln som vi är i Sverige. Men vi har kundtjänst på finska också för att våra finska kunder ska kunna känna sig trygga med att handla av oss.

Privatpersoner e-handlar helst

Dock märks det även att många uppskattar att kunna besöka någon av de två fysiska butikerna, varav den andra finns i Göteborg.

- Här har vi kunder från både Malmö och Halmstad. De kör raka vägen på E6an och hittar hit lätt eftersom Åstorp ligger så bra till, säger Mikael Andersson.

Han trivs själv med att driva verksamheten i en liten kommun och på orten så är det många som känner till företaget. Däremot tycker han att det finns en viss nackdel i och med att mopedsäsongen i Sverige är betydligt kortare än i många andra länder, då det här snarare rör sig om sex än om tio månader per år då folk föredrar mopeden som färdmedel. Just nu är det emellertid högsäsong.

Företagets produktchef Patrik Bengtsson visar upp en ny produkt som företaget säljer - nämligen den här "bilen". Den är dock så liten att den egentligen klassas som en moped, vilket innebär att även ungdomar kan köra den.

Mikael Andersson berättar att "bilen" inte får lov att säljas på nätet, men att företaget sannolikt hade gjort det om de hade kunnat.

Får ungdomar mopeder i studentpresent?

- Inte så ofta faktiskt. Snarare som en present när 15-åringarna har tagit moppekörkort, säger Julia Noack, marknadsansvarig på företaget, som också närvarar när Ehandel.se besöker den fysiska butiken och lagret i Åstorp.

Fördelningen mellan försäljningen av mopeder till tjejer respektive killar är inte heller vad många kanske hade kunnat tro.

- Vi säljer rätt mycket till tjejer. Jag tänker själv att en målgrupp nog är hästtjejen som börjar ta avstånd från det livet när hon blir tonåring. Min egen dotter spelar fotboll, exempelvis, och det sparar föräldrar en enormt massa tid om de slipper skjutsa från alla träningar och matcher eftersom barnet har en egen moped. Dessutom kommer det ju en tid i livet då det inte är så kul att bli runtkörd av sin mamma eller pappa och då kan en sån här komma väl till pass för många, säger Mikael Andersson.

Fyrhjulingar och så kallade minicross-cyklar för barn, är några av de motorfordon som också ryms under Motorswedens tak.

Han tror också att en sak som spelar större roll än köparens kön, är boendeort. För de ungdomar som bor utanför städerna eller tätorterna är behovet av att kunna ta sig runt större och intresset för mopeder och liknande fordon därmed också mer vanligt förekommande.

Bor man inne i en lite större ort, så kan det ofta räcka med en vanlig cykel, tror han. Samtidigt påpekar han att det är långt ifrån alla mopedköpare som är ungdomar, och i äldre åldersgrupper så verkar “moppen” dessutom vara populär oavsett vistelseort.

- Jag tror att 20-30 procent av köparna är vuxna, som har mopeden som färdmedel för att ta sig runt i storstäder.

Elmopederna rullar in

En annan trend har också minst sagt blivit uppenbar under det senaste året: Intresset för eldrivna fordon av alla typer. Den ökningen beror förstås inte minst på den statliga subvention som införts och som premierar privatpersoner som köper ett elfordon.

Den så kallade elfordonspremien innebär i korthet att den som köpt ett elfordon kan ansöka hos Naturvårdsverket om att få erhålla 25 procents rabatt på priset, dock maximalt 10 000 kronor. Det innebär alltså att den som köper en elmoped för 20 000 kronor, får tillbaka 5000 av staten.

Några av de elmopeder som Motorsweden satsat på att ta in i sortimentet under det senaste året.

Den nya vurmen för elfordon har också inneburit att Motorsweden utökat sitt sortiment.

- Vi började så smått att ta in elmopeder under förra året. Vi ville gå ut lite försiktigt i början och har därför hittills satsat på mopeder i svart och vitt. Eftersom vi ser ett uppsving så har vi verkligen satsat på detta i år och vi kommer att fortsätta att göra det också. Dock så är elmopedmarknaden fortfarande liten, jämfört med den för bensindrivna mopeder.

Blir elmopeden årets julklapp om fem år?

- Ja, det hade varit otroligt kul! Vem vet, det är ju inte alls omöjligt med tanke på hur intresset ser ut alla redan, avslutar Mikael Andersson.

Mikael Andersson ser ljust på framtiden både för företaget och för de allt populärare elfordonen.

Michell Grönlund

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap