ANNONS

Gårdssällskapet vänder till vinst - efter tuffa året: "Minska personalkostnader"

Nordic Etail i ny bransch - tar in Gårdssällskapet i gänget
Grundarna Björn, Kenny och Petter (Foto: Björn Wilde)
"Snabbare och mer pålitliga leveranser".

E-handlaren Gårdssällskapet, som säljer ekologisk kött från svenska gårdar, har nu släppt sina försäljningssiffror fram till den sista mars i år. Förra året så rapporterade vi hur e-handeln hade tappat fart men framför allt att man vänt till en rejäl förlust på -2,8 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: E-handelssuccén tappar fart - och på sista raden är det blodigt

Nu visar istället omsättningen ett tapp, men man har också fått rätt på lönsamheten. Försäljningstappet förklaras av att 2022/2023 var ett förlängt räkenskapsår på 15 månader.

Under den senaste tolvmånadersperioden så har omsättningen hållit sig på liknande nivåer som föregående år, trots utmaningar i branschen. Detta visar på en stabil kundbas och effektiv försäljning, skriver e-handlaren.

ANNONS

E-handlaren går från en omsättning på 168 miljoner till cirka 145 miljoner kronor för räkenskapsåret 2023/2024. Detta samtidigt som årets resultat vänder från -2,8 miljoner till nära 2 miljoner kronor.

För att förbättra företagets lönsamhet har den egna produktionen ökats, både inom Gårdssällskapet AB och dess systerbolag. Detta har lett till betydligt förbättrade marginaler.

I slutet av verksamhetsåret, alltså det som slutade den sista mars, så har man även genomfört en omorganisation.

Målet var att minska personalkostnader och öka effektiviteten. Ledningen justerades och befintliga roller utvärderades noggrant för att säkerställa optimal funktionalitet och kostnadseffektivitet.

Kickade ut tredjepart

En av de största förändringarna sägs dock ha varit att gå från en tredjepartsleverantör för leveranser till intern distribution.

Detta strategiska beslut har inte bara reducerat kostnader utan också förbättrat leveranslogistiken, vilket resulterat i snabbare och mer pålitliga leveranser.

Nu säger Gårdssällskapet att de är redo att stärka sin position som en ledande aktör inom e-handel med livsmedelsprodukter.

Utvecklingen framåt ser positiv ut då bolaget klarat sig väl genom en längre period av inflation och höjda råvarupriser, säger man om framtiden.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se