E-handlaren går från en omsättning på 168 miljoner till cirka 145 miljoner kronor för räkenskapsåret 2023/2024. Detta samtidigt som årets resultat vänder från -2,8 miljoner till nära 2 miljoner kronor.
För att förbättra företagets lönsamhet har den egna produktionen ökats, både inom Gårdssällskapet AB och dess systerbolag. Detta har lett till betydligt förbättrade marginaler.
I slutet av verksamhetsåret, alltså det som slutade den sista mars, så har man även genomfört en omorganisation.
Målet var att minska personalkostnader och öka effektiviteten. Ledningen justerades och befintliga roller utvärderades noggrant för att säkerställa optimal funktionalitet och kostnadseffektivitet.
Kickade ut tredjepart
En av de största förändringarna sägs dock ha varit att gå från en tredjepartsleverantör för leveranser till intern distribution.
Detta strategiska beslut har inte bara reducerat kostnader utan också förbättrat leveranslogistiken, vilket resulterat i snabbare och mer pålitliga leveranser.
Nu säger Gårdssällskapet att de är redo att stärka sin position som en ledande aktör inom e-handel med livsmedelsprodukter.
Utvecklingen framåt ser positiv ut då bolaget klarat sig väl genom en längre period av inflation och höjda råvarupriser, säger man om framtiden.