Intresset för inredning och entreprenörskap växte snabbt, och snart hade Living by Clementz en fysisk butik i en ladugård samt ett café där delar av sortimentet exponerades.
Vi diskuterade mycket jag, mamma och min syster Lina om att göra något gemensamt inom inredning, eftersom vi alla har ett stort intresse för det. Idén om en sommarbutik i Linas lada föddes, vilket också blev starten för vår verksamhet.
Efter att ha drivit den fysiska verksamheten i två år, bestämde sig familjen för att satsa online. I början av 2024 lanserades deras e-handel, vilket blev ett avgörande steg för att möta den växande efterfrågan på deras produkter.
Jag har alltid velat driva e-handel. Det är utvecklande och kul att se hur verksamheten kan växa och nå ut till kunder på ett helt nytt sätt.
Att kombinera fysisk butik och café med e-handel har dock varit en utmaning, berättar Frida men trycker också på att det varit en stor källa till lärande.
Efter att man drivit e-handeln i cirka ett år tog trion beslut om att satsa helhjärtat på den digitala verksamheten. Den fysiska delen har avvecklats under slutet av 2024, och nu har de nyligen flyttat till ett nytt lager i Höganäs.
Det var en utmaning att hantera lager för både butik och e-handel samtidigt, men nu när vi bara fokuserar på e-handel blir det lättare att hantera logistik och lagerhållning, säger Frida och tillägger:
Linas gård har sålts och hela verksamheten har flyttats till Höganäs. Det är en riktning som känns rätt för oss. E-handeln är den snabbast växande delen av vårt företag, och vi känner att det finns enorm potential där.
Fanns det några synergier mellan de tre delarna, butiken, caféet och e-handeln?
Den fysiska delen har hjälpt oss bygga varumärket och kundbasen. Och vi har haft all inredning i caféet. Så det har funnits väldigt mycket synergier i allting. Nu blir det en utmaning i hur vi ska förmedla det när vi bara finns online. Där kommer vi få jobba med innehåll och skapa de miljöerna i vårt showroom för att kunna förmedla den känslan.
Det nya året kommer att präglas av en omfattande satsning på den digitala kanalen, med fokus på att skapa en ännu bättre kundupplevelse och nå ut till en bredare publik.
Men Living by Clementz planerar även att expandera till en ny marknad. Det blir företagets första satsning utanför Sverige. Landet man vänder sig till är Norge.
Vi ser en enorm potential i att växa och nå nya kunder, inte bara i Sverige utan även utomlands, förklarar de.
Varför valde ni Norge som er första marknad?
Jag fick höra från någon att den norska marknaden är svår men att den lönar sig. Och så är det. Vissa avstår för att det verkar komplicerat, och då är det värt att göra, säger Frida och fortsätter:
Sen så hörde jag att norrmän gillar svensk second hand, och vi har faktiskt fått förfrågningar från norska kunder som vill handla av oss.
Living by Clementz erbjuder ett sortiment uppdelat i två kategorier: nya och begagnade varor. Second hand-produkterna väljs noggrant ut av företagets tre grundare, som regelbundet besöker loppmarknader, second hand-butiker och auktionshus.
Denna del av sortimentet utgör en unik försäljningspunkt (USP) genom att erbjuda unika produkter. Samtidigt innebär denna del av verksamheten de största utmaningarna.
Att driva en e-handel med second hand är utmanande eftersom varje vara är unik. Det kräver mycket tid att fotografera, marknadsföra och sälja varje produkt, till skillnad från att sälja flera exemplar av samma nya produkt. En annan utmaning är att hantera moms, eftersom vi både säljer nytt och begagnat.
Living by Clementz har ambitiösa mål för framtiden. För 2025 siktar de på att omsätta en halv miljon kronor enbart genom e-handel. Att jämföra med att den totala verksamheten, inklusive butik, loppis, café och e-handel, omsatte runt en miljon under det senaste året.
Företaget utforskar även nya säljkanaler som liveshopping och auktionsförsäljning via Instagram. De planerar att lansera ett lojalitetsprogram för att bibehålla och utveckla relationer med sina trogna kunder.
Vi vill skapa en helhetsupplevelse online som speglar den miljö och atmosfär vi hade i vår fysiska butik.
Med passion för inredning och en stark vision för framtiden ser Frida Clementz och hennes familj fram emot att vidareutveckla Living by Clementz.
Det är mycket jobb, men vi älskar det vi gör och ser fram emot att fortsätta växa och nå nya höjder. Nu ska vi gasa som aldrig förr, avslutar Frida Clementz.