Att ha en e-handel som riktar sig till både företag och privatpersoner innebär en rad utmaningar idag.
”B2B-försäljning är ofta komplex och kräver helt andra lösningar än vid försäljning till privatpersoner. Samtidigt är ofta checkouten väldigt begränsad i hur den kan anpassas mot företagskunder i de flesta betallösningar”, säger Josef Bosaeus, Head of Sales på Walley.
Det här gör att många e-handlare tappar affärer idag, berättar Josef, när företag som vill handla hos dem inte kan använda deras företagskassor, utan istället tvingas att handla som privatpersoner – eller gå till en konkurrent.
”Många företag har idag dålig koll på fördelningen mellan B2C & B2B kunder ser ut och hur många företagskunder som handlar i deras B2C-kassa. Vi ser flera företag som tror att bara några få procent av deras försäljning är till företagskunder men när de byter till oss så märker de plötsligt att B2B står för närmare 20 procent av deras totala försäljning”, säger Josef.
Nyfiken på hur du kan öka din B2B-försäljning med nya betalsätt? Läs mer här!
Ökad försäljning
Samtidigt, påpekar han, leder en kundresa med mindre frikton till ökad försäljning, möjlighet att nå nya kundgrupper och minskad administration.
”Vi har tagit fördelarna med vår kundvänliga checkout och adderat på den funktionalitet som företagskunder kräver. Med Walley får dina företagskunder en lika enkel och smidig betalupplevelse som de är vana vid när de handlar privat”, säger Josef.
Det här är något som Anders Carlsson, vd för koncernen HYMA, med varumärkena Duabhuset, Hylte Jakt & Lantmän, Maskinklippet och Dogger, skriver under på.
Både företag och privatpersoner
HYMA har ett stort fokus på nöjda kunder och när de var ute efter en betalpartner som kunde erbjuda en komplett betallösning för samtliga varumärken – för både privatpersoner och företagskunder – föll valet på Walley.
”Man kan ju tro att det är en självklarhet att alla betalleverantörer har ett bra utbud för både företag och privatpersoner men så är det faktiskt inte. När vi valde betalpartner var detta en av de viktiga pusselbitarna, för vi har en B2B-sida idag som vi ska växa på och då måste vi kunna erbjuda företag en betallösning på det sätt som de förväntar sig”, säger Anders.
Årlig tillväxt på 30 procent
Ett val som Anders inte har ångrat:
”När det gäller implementationen har det varit ett fantastiskt bra samarbete. När det kommer till just betallösningen är det extremt viktigt att ha ett tätt samarbete med bra nivå på kommunikation, för det ska ju valideras att allt är rätt – flödena får bara inte gå fel”, säger han och tillägger:
”Försäljningen har utvecklats fantastiskt väl från 2018 och framåt, och vi har årligen haft en tillväxt på cirka 30 procent.”
Kundtjänst i särklass
Något Anders uppskattar är att Walley lyssnar in HYMAs behov och önskemål, har en dialog och att de på egen hand aktivt driver utveckling och investerar i att göra sin produkt bättre, berättar han.
Han lyfter även särskilt fram Walleys kundtjänst. En fördel här är att Walley har en egen kundtjänst för B2B och en annan för B2C, vilket är värdefullt då företagskunders frågor är mer komplexa.
”Kundtjänstbiten hos Walley är någonting jag faktiskt tycker särskiljer sig från andra betalleverantörer, att man har en viss form av transparens. Vi vill ligga närmare kunden och kunna serva dem redan i det läget, och det tycker jag är en stor uppsida med Walley.”