ANNONS

Galna saker som pÄverkar E-handlande konsumenter

Galna saker som pÄverkar E-handlande konsumenter
ANNONS

E-handelsbloggen GetElastic har tittat pÄ tio annorlunda och bisarra saker som pÄverkar nÀtkonsumenter. Ofta smÄ saker som kan förÀndra konverteringen mer Àn man tror.

Större köpknapp!
De börjar med att nÀmna hur stora, annorlunda och tydliga köpknappar oftast gör stor skillnad nÀr det kommer till att fÄ folk att lÀgga produkter i kundvagnen. Steve Krugs bok "Don't Make Me Think" sÀgs förklara en av anledningarna till detta. Kunden skall helt enkelt inte behöva tÀnka ut vad den ska göra.

PĂ„ tal om dessa knappar. NĂ€r vi skulle leta upp svenska motsvarigheter hittade vi endast de i bilden ovan. GetElastics exempel ser du nedan:

Är vi riktigt trĂ„kiga i Sverige eller hade vi dĂ„lig fantasi nĂ€r vi letade köpknappar? Vet du nĂ„gon butik med annorlunda köp/lĂ€gg i varukorgen-knapp?

Versaler I Rubriker
Enligt tester har PPC-annonser (Betala per klick, t.ex. Adwords) gett mycket högre effekt dĂ„ rubrikens alla ord börjat med stor bokstav. Ökningar pĂ„ 80 procent har rapporterats.

Upp till..
Vad ger bÀst effekt i ett utskick "REA! 15-75% rabatt" eller "REA! Upp till 50% rabatt". Det senare visar sig vara mer övertygande nÀr man tar in psykologiska effekter. Folk förutsÀtter lÀtt att det mesta kommer att hamna under den lÀgre rabatten nÀr man anger den.

Fri frakt
En undersökning har visat att kunder hellre tar en fri frakt, motsvarande 6,99 dollar i vÀrde, mot en rabatt pÄ 10 dollar pÄ en produkt.

Sidans hastighet
Enligt undersökningar har nÀtkonsumenter blivit mycket bortskÀmda med laddningstider, i och med Google och andra snabba tjÀnster. En sidas laddningshastighet pÄverkar inte bara det pÄgÄende besöket utan Àven framtida besök. DÀr dÄliga laddningstider kan innebÀra fÀrre Äterkommande kunder.

Tomma sökfÀlt och rutor
Att ha formulĂ€rfĂ€lt utan nĂ„gon förklarande text inuti sĂ€gs vara en dĂ„lig idĂ©. Folk börjar nĂ€mligen skriva i dem hej vilt utan att lĂ€sa först. Är det dĂ„ en ruta för att skriva in e-post, logga in eller nĂ„got liknande kan det bli problem. Det bĂ€sta sĂ€gs vara att ha en förklaring i rutan, som försvinner nĂ€r man klickar i den. Vi gissar att detta inte primĂ€rt handlar om butikens kassa utan pĂ„ andra stĂ€llen.

LÀs mer om dessa smÄ tips och trix i GetElastics artikel. Tipsa Àven gÀrna om nÄgon kreativ köpknapp i en svensk nÀtbutik. Fredrik Lennström tipsar om en artikel han skrivit efter att ha lÀst blogginlÀgget: Hur ser köpknappar ut i Sverige och USA?

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se