ANNONS

Fysiska butiker slog ut e-handeln - så gick det för matkassen online

Karin Brynell
Butiken vann julstriden.

Dagligvaruhandelns försäljning ökade med 3,0 procent i december 2024 jämfört med samma månad året innan, enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Den starka tillväxten drevs dock främst av den fysiska butikshandeln, medan e-handeln visade en betydligt svagare utveckling.

Medan butiksförsäljningen ökade med 3,1 procent, noterades en mycket liten ökning för e-handeln på endast 0,3 procent. Inom e-handeln syntes dessutom en tydlig skillnad mellan olika leveransalternativ. Hemleverans minskade med 1,5 procent, medan upphämtning i butik ökade med 2,6 procent. Detta tyder på att konsumenterna i större utsträckning valde att själva hämta sina varor under julhandeln.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se