ANNONS

Fysiska apoteken tar upp kampen med Apotea

Fysiska apoteken tar upp kampen med Apotea
De fysiska apoteken ser mötet med kunden som mycket viktigt

Ehandel.se har undersökt hur de stora apotekskedjorna i Sverige tänker hantera Apoteas framfart på nätet.

ANNONS

När Apoteas siffror för 2015 presenterades för några veckor sedan stod det klart att e-handlaren hade lagt ännu ett gott år till handlingarna. Inte bara hade företaget kommit upp i en omsättning på över en halv miljard, det hade dessutom gjorts med lönsamhet. Försäljningen på 585 miljoner var också ett rejält steg uppåt från 2014 års omsättning på 278 miljoner och dessutom en bra bit över målet för året som hade satts till 500 miljoner kronor.

- Vi har ett fantastiskt år bakom oss och trots den stora tillväxten är lönsamheten fortsatt mycket god. Vi fortsätter att växa kraftigt under 2016 och vi siktar nu mot en miljard kronor i försäljning, sade Pär Svärdson, VD för Apotea, i samband med att resultatet presenterades.

Under 2015 dubblade dessutom Apotea antalet anställda och Pär Svärdson fick tillsammans med sitt gäng ta emot flera priser. Bland annat utsågs Pär Svärdson till årets mest företagsamma människa i Uppsala län. Som grädde på moset hanns det dessutom med att bland annat inspirera Komplett i Norge till att lansera ett eget e-handelsapotek, att kampanja för nya riktlinjer kring att sälja receptbelagda mediciner online och att anmäla krävande leverantörer till konsumentverket. 

Ehandel.se tog kontakt med Apoteket, Lloyds, Kronans Apotek och Apotek Hjärtat för att fråga hur de ser på nätuppstickarens framfart och om hur de själva tänker kring sina satsningar online.

Apoteket AB, som varit med längst av de fyra, säger sig ha onlinesiffror som liknar Apoteas.

- Vi omsatte också närmare en halv miljard där merparten är köp av receptbelagd medicin. Lägger vi dessutom till vår försäljning via telefon så närmar vi oss en miljard, säger Henrik Tingvall, chef e-handel & digitala kanaler på Apoteket.

Erbjuder unik app

Den kommande tiden ska Apoteket bland annat modernisera sin tekniska plattform och utveckla ett expresserbjudande som ska låta kunderna beställa online och sedan hämta upp i butik två timmar senare.

Hur ser ni på online, hur viktig är den delen av er verksamhet?

- Den är extremt viktig och en integrerad del av vår verksamhet. Vi vill finnas där våra kunder är och vill möta oss. Våra kunder blir allt mer digitala och då är det naturligt för oss att också satsa på att utveckla vårt digitala erbjudande. Vi är till exempel fortfarande den enda aktören som erbjuder en app där kunden enkelt kan hålla koll på sina mediciner och kan beställa direkt via appen.

Apoteas VD Pär Svärdson kom till Apotea i slutet av 2011 och sedan dess har företaget alltså vuxit stadigt. I en tidigare intervju med Ehandel.se ansåg Svärdson att e-handel inte var någon "rocket science", och att han inte ser det som att Apotea har någon egentlig konkurrens.

- Vi är den enda rena Internetaktören. De fysiska aktörerna har kanske 99 procent fokus på butiken, och en procent på nätet. Vi har hundra procent fokus på nätet och det är därför vi växer så oerhört snabbt. Vi är femtio gånger större än 2011, sade han.

Det är dock ett påstående som Henrik Tingvall inte håller med om.

- Vi väljer att ha hundra procent fokus på kunden snarare än fokus på en kanal. Vi vet att våra kunder både vill möta oss digitalt och fysiskt i våra butiker. Därför jobbar vi nu hårt för att skapa ännu bättre kundupplevelser där det digitala och fysiska flyter ihop. Det är vägen framåt för oss, säger han.

Andreas Rosenlund, som är informationsdirektör på Kronans Apotek, har samma inställning:

- Det finns inget hinder för att vara framgångsrik på webb och på apotek samtidigt. Allt handlar om hur man möter kunden. Tvärtom finns en styrka i att ha både och där kunden kan beställa, reservera på webb och hämta i butik.

Satsar på vårdcentral på nätet

Han vill dock inte kommentera vad Kronans Apotek har för omsättningssiffror på nätet, utan nöjer sig med att konstatera att företaget ska vara där kunderna är oavsett om det handlar om "apotek, webb eller mobil".

- Vi satsar vidare men detaljerna får vi återkomma om. Vi vill vara så användarvänliga och kundorienterade som möjligt. Ju enklare och smidigare vi är i mötet med kunden på webben desto bättre, säger han.

Av konkurrensskäl vill inte heller LloydsApotek uppge hur stor försäljning företaget har på nätet.

- Online är en del av vår verksamhet och vårt kunderbjudande. Viktigast för oss är att leverera det bästa kundmötet på marknaden, oavsett om det är i våra fysiska apotek eller genom innovativa lösningar och tjänster online, säger Fredrik Ljungström, marknads- och försäljningschef på Lloyds Apotek.

LloydsApotek har sedan en tid tillbaka ett samarbete med Kry.se som är en vårdcentral på nätet. Kunden får kontakt med en läkare på videolänk varpå Lloyds skickar hem medicinen till kunden.

- Intresset och kunskapen om e-hälsa växer och kommer att vara en viktig del inom vård- och omsorgssektorn. Här har LloydsApotek en stark ställning som redan idag uppskattas av våra kunder.

Vad har du för kommentar till Pär Svärdsons uttalande om att ha 100 procent fokus online?

- I slutändan är det kunden som genom sina val avgör vem som lyckas och inte. Vi har 100 procent fokus på kunden, oavsett om det är på webben eller i det personliga mötet. De fysiska apoteken och farmaceuterna kommer att spela en viktig roll lång tid framöver. Att kombinera det med tjänster online för att underlätta vardagen för människor tror jag kommer vara en tydlig framgångsfaktor.

Ser kombination som en styrka

Pär Svärdson har vidare sagt att han ser det som "oerhört osannolikt" att Apotea slår upp dörrarna till en fysisk butik, men ICA, där Apotek Hjärtat och dess e-handel numera ingår, menar att ett lyckat omnikanalskoncept kommer att vara en viktig framgångsfaktor i framtiden.

- Vi tror på att erbjuda kunden möjlighet att nå oss både i fysiska butiker och på webben. Denna kombination ser vi som en styrka, eftersom det ger ett bredare utbud. På det fysiska apoteket har vi möjlighet att ge personlig rådgivning och det är något som många kunder efterfrågar. De flesta av våra kunder handlar fortfarande på de fysiska apoteken och det är viktigt att tillgodose deras behov också, säger Emelie Ericson, presskontakt på ICA.

Hur ska Apotek Hjärtat stå sig i e-handelskonkurrensen?

- Vi gör flera satsningar på online för närvarande. Hjärtat har precis anställt en ny chef för digitala kanaler, Christina Ericsson, som kommer att fokusera på detta. Men än så länge är det för tidigt att avslöja vad som kommer. Dessa satsningar i kombination med vårt totala kunderbjudande, till exempel att handla både på nätet och i butik, vår kundklubb och Minutkliniken gör att vi känner oss stärkta i en tilltagande konkurrens.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap