ANNONS

Fyra av tio svenskar näthandlar på natten

Fyra av tio svenskar näthandlar på natten

En ny undersökning visar att allt fler e-handlar på natten och hur surfplattor spelar en växande roll för näthandeln. Trenden går under namnet twilight shopping och bidrar till att konsumenter idag förväntar sig att deras butiker håller öppet 24 timmar om dygnet, året runt.

ANNONS

Den mobila handeln ökar stadigt och kommer, enligt en nyligen publicerad undersökning från Forrester, att stå för uppskattningsvis 49 procent av Europas e-handel år 2018. Surfplattor och smartphones har även ändrat hur, var och när vi shoppar.

En annan undersökning, gjord av brittiska Fox Insight på uppdrag av Tradedoubler, visar nämligen att 43 procent av svenskarna näthandlar på sina surfplattor mellan klockan 21.00 och 06.00 på morgonen. Trenden går under namnet ”twilight shopping” och förväntas växa ytterligare de kommande åren.

Av smartphoneanvändarna handlar 7 procent mellan 06.00 och 09.00, något som tyder på att det finns de som fördriver sin pendlingstid med en skvätt e-handel. Och enligt Tradedoubler ställer de nya shoppingvanorna högre krav på svenska butikers öppettider och varumärkens digitala närvaro.

– Resultatet visar hur mångsidiga återförsäljare och marknadsförare måste vara. Våra förändrade shoppingvanor förlänger öppettider både för konsumenter och återförsäljare. Idag handlar vi vad vi vill, när vi vill. Det ställer krav på mobil och digital närvaro och en förståelse för hur konsumentens köpresa ser ut idag, säger Magnus Nyström, CTO, Tradedoubler.

Surfplattan bra för TV-reklamen

Undersökningen visar också att det är främst kläder, skor, appar, resor och hotellbokningar som hamnat i konsumenternas varukorgar det senaste året, samt det faktum att smartphones och surfplattor höjer tv-reklamens genomslagskraft.

Mer än hälften, 59 procent, av svenskarna använder sina smartphones för aktiviteter kopplade till programmet de tittar på. 57 procent köper något som de sett i en tv-reklam. Motsvarande siffra för surfplatteanvändare är 68 procent och 70 procent.

– Tv-reklam har gått från passiv till aktiv. Med sina smartphones och surfplattor gör konsumenterna research i soffan, delar med sig av erfarenheter och handlar sedan online. Ofta påbörjas köpresan mobilt. Det ger återförsäljare möjligheter att påverka var deras produkter köps. Om återförsäljarna inte har en mobil närvaro kommer de tappa kunder till konkurrenter som ger konsumenterna vad de vill ha, när de vill, säger Magnus Nyström.

Tradedoublers undersökning omfattar 4 500 smartphoneanvändare som handlar online minst en gång i månaden. Studien genomfördes i Sverige, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Nederländerna, Spanien, Polen, Schweiz och Italien. Länder som står för 89 procent av Europas totala e-handel.

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se