Under 2014 e-handlade våra norska vänner för 31,8 miljarder norska kronor. Landet hamnar också i topp i flera olika rapporter när det gäller handel på nätet, både i Norden och i norra Europa. Trots detta är det bara sex av tio butikskedjor i landet som har nätbutiker. Det visar en ny undersökning från norska eHandelsforum.
– Utveckling är alltför långsam i Norge. Medan våra nordiska grannländer satsar hårt på nätet är det många norska återförsäljare som inte hänger med, något som den här undersökningen också visar, säger Ola Hanø, vd för eHandelsforum.
Nätet den största butiken
I en liknande undersökning från förra året var det fem av tio butikskedjor som satsade på nätet. Det går alltså framåt, om än sakta, och bland nykomlingarna finns till exempel Dressmann. I år ska även jättar som Intersport och Coop ta klivet ut på nätet.
Ett viktigt steg enligt Ola Hanø som tror att allt för få detaljhandlare har koll på hur stora möjligheterna faktiskt är med en digital närvaro.
– Många kedjor kommer snabbt märka att nätbutiken är deras största butik när det gäller omsättning. Dessutom finns det många kunder som använder nätet för att kolla priser och utbud. En väl fungerande nätbutik, i kombination med fysiska butiker, är värdefullt för företag som drivs av lönsamhet och tillväxt, säger Ola Hanø.
Källa: Netthandel.no