ANNONS

Fyndvaruhuset lockar stjärninvesterare

Fyndvaruhuset lockar stjärninvesterare
ANNONS

Fyndiq, som planerar att bli Sveriges nya fyndvaruhus på nätet, meddelade igår att de lagt flera stjärninvesterare i kundvagnen. Bland andra före detta SAS-VD:n Jan Carlzon och Lendo-grundaren Thomas Hjelm. Även Dagens Industri skriver om denna riktade emission som ska inbringa nytt kapital i bolaget. Nyfikna som vi är kontaktade vi Fyndiqs VD, Dinesh Nayar, för att ställa några frågor.


Vi hörde att ni fått ytterligare kapital och investerare till Fyndiq. Närmare bestämt sägs det handla om 5-10 miljoner. Vad har ni tänkt göra med pengarna?

Det kapital vi är i färd med att ta in är främst till för att börja marknadsföra Fyndiq till den breda konsumentmarknaden i Sverige. Under hösten har vi byggt upp en stark bas i vår plattform och nu är det dags att börja skala upp verksamheten.


Dinesh Nayar

Vi vanliga e-handlare är lite avundsjuka och undrar hur man lyckats attrahera sådana stora namn som nu investerat i Fyndiq. Har du några tips?

Man ska inte vara avundsjuk 🙂 Jag har själv tidigare arbetat med både stora och små satsningar som egen företagare. Den frågan man måste ställa sig själv är: Vad är det för verksamhet jag vill driva, hur gör jag det på bäst sätt och vad behövs. Fyndiqs affärsmodell är volymbaserad och för det krävs det resurser främst för marknadsföring men även för driften innan man byggt upp denna volym. En annan verksamhet kanske mår bättre av att växa organiskt helt beroende på vad verksamheten behöver och vad jag som ägare tjänar bäst på. Det är många faktorer som måste finnas på plats när externa investerare tittar på bolag. tex. Intäktsmodell, unicitet (marknaden), skalbarhet och teamet. Något man kanske glömmer är att med externa investerare ökar kraven och även risken då fallhöjden blir högre.

Har ni planer på ytterligare tillskott i kassan eller ska Fyndiq vara självgående innan denna investering når sitt slut?

Det beror på hur den konkreta marknadsföringsplanen för bolaget kommer att se ut, vilket vi ännu inte fastställt.

Hur kommer denna emission påverka oss e-handlare som använder tjänsten Fyndiq?

Vi får möjlighet att arbeta snabbare med utvecklingen av plattformen. Tjänsten Fyndiq kommer bli effektivare och ännu enklare på många områden. Vårt kompletta API lanseras snart vilket gör att man som e-handlare kan implementera detta API och få in en Fyndiq order i sitt vanliga flöde. Vi integrerar även med fler webbshopsplattformar (nu senast Fortnox) och bygger moduler för opensourceplattformarna. Men det viktigaste, genom att vi får ökade resurser för marknadsföring kommer förhoppningsvis konsumenttrafiken öka 😉 vilket gör att transaktionerna ökar och Fyndiq som kanal för restlager blir supereffektiv!


Vi tackar Dinesh för frågestunden och önskar Fyndiq lycka till i framtiden. För er som inte kollat in Fyndiq:s webbsida så är adressen Fyndiq.se.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se