När Fyndiq nyligen meddelade att bolaget skulle delas i två delar, sades anledningen bland annat vara att jakten på investerare skulle underlättas. Men orsaken till att företaget ansåg sig behöva nytt kapital, var inte att Fyndiq har det kämpigt med försäljningen.
LÄS ÄVEN: Fyndiq delas i två - Superbilligt får eget bolag
Sålde fläktar för 4 000 kronor
I alla fall om man ska döma av ett nytt pressmeddelande från Fyndiq, i vilket företaget skriver om en tillväxt på 15 procent under juli månad i år. Den varma sommaren har som bekant inneburit en rusning efter fläktar, och som mest ska Fyndiq ha sålt 1 300 fläktar på en enda dag.
- När de billigaste fläktarna för 400–500 kronor sålde slut köpte kunderna de dyrare och när det bara fanns fläktar för 3–4 000 kronor kvar, så gick även de åt, berättar Fredrik Norberg, vd för Fyndiq AB i pressmeddelandet.
LÄS ÄVEN: Säljer en fläkt i minuten: "Har aldrig sett något liknande"
Kan sälja mycket av trendiga varor
Fyndiqs tidigare vd Dinesh nayar, som numera ansvarar för bolaget som driver Fyndiq Superbilligt, har tidigare berättat om en kraftig ökning för just Fyndiq Superbilligt, som har beskrivits som en konkurrent till Wish.
LÄS ÄVEN: Svag ökning för Fyndiq efter storsatsning på Superbilligt
Men trots framfarten för sin tidigare systermarknadsplats, ska Fyndiq.se alltså fortfarande visa upp en stabil försäljning. Fredrik Norberg meddelar att totalt 10 000 fläktar såldes under juli månad.
- Det är inte utan att man blir lite stolt över affärsmodellen. Just i tider när det blir tufft för stora delar av handeln levererar vår skalbarhet. De produkter som trendar för stunden kan vi sälja nästan hur mycket som helst av, och då lever vi och våra handlare på det fastän annan försäljning går ned.
Under 2017 omsatte Fyndiq AB drygt 350 miljoner kronor, och levererade samtidigt ett resultat på minus 31,3 miljoner kronor. Även förra årets sommar fick Fyndiq till en säljsuccé av en specifik vara. Den gången handlade det om fidget spinners.