Fyndiq fick ett rejält lyft under 2020 och passerade en halv miljard i omsättning. Och med ordentlig vind i seglen sjösätter man snart en expansion till grannländerna.
Vi kommer gå live i Norden i år och vi tror att vi kan ta en stark fyndposition i de länderna med fokus på kvalitativa och roliga fynd, säger Fredrik Norberg, vd på Fyndiq, till Ehandel.
En satsning som kommer att kosta, men det har man gott om utrymme för då man lyckades vända till vinst efter en rad förlustår.
Sista raden förra året landade på 17 miljoner kronor i vinst och i år har vi en lansering i Norden som såklart kommer äta en del vinst. Men trots det tror vi på ett till lönsamt år för oss, där Sverige fortsätter med fin lönsam tillväxt.
Hur har försäljningen sett ut under 2021?
Att hålla samma tillväxttakt som förra året på 57 procent är en tuff, om inte omöjlig, uppgift. Men absolut att vi ska ha en bra tvåsiffrig tillväxt mot förra rekordåret.
Hur går det med den nya tekniska plattformen, den har ju varit live ett bra tag nu?
Ja, den har levererat otroligt bra med högsta betyg från viktiga partners som till exempel Google. Det är lite anpassningar kvar för att kunna gå live utanför Sverige men när det är gjort kan vi, tekniskt sett, lansera enkelt i nya länder.
En viktig del i Fyndiqs ökning förra året var rusningen under julhandeln. Bolaget sålde för över 100 miljoner kronor bara i november. Så gissa om man nu är laddade för att bygga vidare på det i år.
Vi har stort fokus på vår Nordenlansering, men parallellt med det lägger vi såklart mycket fokus på den kommande julhandeln. Ska bli extra spännande i år att se om folk nu från förra året insett fördelarna med att julhandla helt online, avslutar Fredrik Norberg.