Fyndiq skickade i onsdags ut ett nyhetsbrev till e-handlarna på deras marknadsplats där de meddelade att en "selling fee", på fem procent, skulle träda i kraft den tionde oktober. Tidigare har det varit gratis att sälja hos Fyndiq, för att använda deras egna ord. Nu kommer Fyndiq inte bara ta hand om fraktavgiften som tas ut på sidan, utan även lägga på en provision på fem procent.
Nyheten togs inte emot speciellt positivt av e-handlarna och i forumet tog det inte lång tid förrän det svors åt Fyndiqs VD, Dinesh Nayar, som stod bakom brevet. Vi har samlat ihop e-handlarnas kritik mot ändringen och slängde iväg några frågor till Dinesh.
E-handlare tycker att ni experimenterar för mycket med er affärsmodell och i onödan irriterar dem. Varför ändrar ni er modell så ofta?
Att vi på tre år ändrat eller utvecklat vår modell två gånger anser vi inte är att kalla det ofta. Hela vår affär och det fokus vi har haft från dag ett har varit att driva så mycket försäljning det bara går för så många handlare som möjligt. Att vi under resans gång vidareutvecklat och förfinat vår modell har vi sett som en naturlig del i just detta arbete. Ingen skulle tjäna på att vi envist höll fast vid en modell som inte fungerade för någon. Hur kan vi göra för att öka enskilda handlares försäljning? Den modellen vi lanserade igår är ytterligare ett steg för att uppnå ännu större försäljningsvolymer.
Att irritera handlare har aldrig varit vår avsikt och konstruktiv kritik tar vi alltid till oss utav.
I praktiken innebär den nya modellen en högre avgift än fem procent då ni även tar 49 kronor i fraktavgift av kunden, en avgift som förra året delats mellan handlare. Ni uppmanar samtidigt till att inte höja priserna. Kommer inte detta betyda att många produkter bli olönsamma att sälja på Fyndiq?
Om man nu jämför med hur det var för två dagar sen så är den enda skillnaden att vi nu tar en Selling fee på 5%, inget annat. Förra året när konsumentens fraktavgift delades mellan handlare tog vi också ut en provision på upp till 15%. Ska man jämföra saker är det viktigt att man inte lyfter ut vissa delar utan tittar på helheten.
Av samtliga av våra tester och mätningar vi gjort under åren ser vi tydligt att produkter som inte uppfattas som fynd inte säljer på Fyndiq. Konsumenterna kommer till Fyndiq för att fyndshoppa. Vad som är ett fynd är subjektivt. Därför är det viktigt, och något vi alltid hävdat, att alla produkter som handlaren säljer via oss måste uppfattas som fynd. Varje handlare vet bäst själv vad den har för marginaler och möjligheter till att sälja en vara, och då kan det mycket väl vara så att vissa varor inte lämpar sig att sälja genom oss.
Är det fortfarande ett krav att man har lägre eller samma pris hos er som i ens egen nätbutik?
Ja.
Finns det möjlighet att förhandla provisionsavgiften (selling fee:n) om man snurrar stora volymer hos Fyndiq?
Nej.
Det har spekulerats i att ni skall gå över till Klarna Checkout och därmed måste öka era intäkter. Skall avgiften endast gå till marknadsföring eller har ni något mer planerat?
Denna förändring har inget att göra med KCO. Vi vill öka handlarnas försäljning och gör bedömningen att vi kan göra det i större utsträckning genom införandet av vår Selling fee. Om vi tror att vi kan öka försäljning och volymer genom KCO kommer vi överväga att gå över till den kassan.
E-handlare har påpekat hur det sticker i ögonen när ni går ut med hur bra det går för er och sedan höjer avgiften för att sälja på er sida. Om det går så bra borde ni väl kunna klara er utan en selling fee?
Den enda anledningen till att vi då och då går ut med hur det går för Fyndiq är för att det spekuleras mycket kring det. Spekulationerna är ofta helt felaktiga, såsom tankar om vad våra investerare vill, bakgrund till vårt resultat etc. Att Fyndiq växer i den takt vi gör är enbart ett styrkebesked och av stort värde för alla handlare som framgångsrikt säljer via oss, då det är deras försäljning som ökar med dessa siffror också. Ju större Fyndiq blir desto bättre är vi som kanal för handlare. Ju bättre vi kan vara på att driva försäljning desto mer säljer handlare. Det är vårt enda fokus och utan det fokuset kan vi lika bra stänga ner vår verksamhet.
Att vi inför en Selling fee grundar sig i att vi i många fall med vår tidigare modell inte hade möjlighet att på produktnivå lönsamt driva försäljning.
Att Fyndiq säljer en soffgrupp på 10 000 kr där vi tar marknadsförings-, betalväxel- och kundtjänstkostnaderna på det ordervärdet har utan Selling feen varit en ren förlustaffär. Att inte kunna köpa trafik på starka varumärken trots att utbudet finns hos oss gör oss till en oattraktiv kanal både för konsument och handlare. Vi utgår alltid från att handlaren vill få de produkter den lägger upp hos oss sålda.
Många e-handlare är rädda för att de nya intäkterna kommer användas till att köpa Adwords på deras produkter. Kommer ni skapa större konkurrens gentemot e-handlare på köpt sökmarknadsföring?
Vi resonerar som så att lägger man upp produkter på Fyndiq vill man ha dem sålda. Då är det vårt jobb att sälja dem. Att vi köper onlinemarknadsföring borde inte vara någon nyhet och inget har förändrats här i och med vår Selling fee. Skillnaden är att vi kan öka försäljningen i specifika produktkategorier som vår tidigare modell inte tillåtit då produkterna varit för dyra att marknadsföra.
En annan viktig sak att ha i åtanke är att vi många gånger har en helt annan målgrupp och köpbeteende hos oss än vad den enskilda handlaren givet vår positionering av varumärket.
Fyndiqs kampanj som de gick ut med i augusti 2012
Tog ni vatten över huvudet när ni gick ut med kampanjen att det var gratis att sälja på Fyndiq och endast fraktavgiften skulle gå till er?
Det anser jag inte. Som jag förklarat så är trimning av vår affär och modell ett kontinuerligt arbete. Volym, volym och volym är det enda intressanta för alla. Att döma av försäljningsutvecklingen för Fyndiq, och därmed våra handlare, tycker jag att vi gör ett helt ok arbete. Vi vill göra mycket mer och vi siktar stort. För oss har Fyndiqresan bara börjat.
Kommer ni ändra er modell igen eller är detta Fyndiqs försäljningsavgift det kommande året?
Nu kommer vi först självklart analysera det pågående arbetet. Vi har ändå hållit på att vidareutveckla vår modell i över tre års tid. Jag tycker vi börjar hitta en bra modell som på sikt kan skala upp för ett brett sortiment som möjliggör att vi kan ha hundratusentals artiklar och driva framgångsrik försäljning till alla handlare. En modell som vi kan ha kvar under lång tid.
En sak som försvunnit i bruset av kritiken är att ni arbetar med att internationalisera bolaget. Skulle ni vilja utveckla vad planen är och hur den påverkar e-handlare som säljer på er sida?
Vår produkt är vår plattform som vi bygger och vidareutvecklar hela tiden. Plattformen och affären är byggd för att hantera stora volymer. Så från vår sida tittar vi på vad nästa steg är och när vi kan ta det. Ett sådant steg är att bygga hela bolaget mot att kunna gå internationellt och då är val av språk i kod och plattform viktigt för att få en enkelhet i allt vi gör. Selling fee är ett sådant val och det kommer komma fler saker. Ett annat litet steg är att vårt officiella språk inom teamet sen ett år tillbaka varit engelska.
Internationalisering är alltid spännande men också oerhört komplext. I dagsläget vill vi inte gå in på våra tankar kring det mer än att det är något vi som sagt arbetar mot.
Om vi förstår det hela rätt så planerar ni nu att växa ännu fortare. Ni växer redan med 150 procent och verkar utåt sett ha en skakig färd. Hur skall ni hålla er stabila med en ännu snabbare tillväxt?
Skakigt? Att på tre år gå från 0 kr till en omsättning på över 100 MSEK anser varken vi eller våra investerare är skakigt. Däremot får vi väldigt mycket uppmärksamhet i media. Som exempel så höjde Blocket samma dag som oss sina priser med 50-100% på sina annonser. Det renderade första dagen i tio kommentarer på forumet varav hälften handlade om mjölkpriserna i Sverige. Det tycker jag säger en del om den position vi lyckats ta på marknaden.
Under 2012, som ni tidigare skrivit om, växte vi med 600%. Givet det känns det som att det varit relativt stabilt. Vi försöker göra så gott vi bara kan för att växa utan att det skakar för mycket. Vi är ödmjuka inför det faktum att allt inte alltid är perfekt, men förhoppningsvis väger fördelarna upp med den försäljningsutveckling vi genererat till marknaden.
Vi tackar Dinesh Nayar för svaren och får helt enkelt vänta och se hur den nya selling fee:n kommer påverka utbudet hos merförsäljningskanalen Fyndiq och de e-handlare som säljer där.